۳۰ فروردین ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با مصطفی ضابط مطرح شد؛

پشت پرده رسانه‌ها چه خبر است؟/ تماشای یک آیه قرآنی به‌صورت فیلم 360 درجه

پشت پرده رسانه‌ها چه خبر است؟/ تماشای یک آیه قرآنی به‌صورت فیلم 360 درجه
مسئول غرفه «پشت پرده رسانه‌ها» در بخش «فضای مجازی و فرهنگ دانش‌بنیان» نمایشگاه بین المللی قرآن درباره کاربرد تکنولوژی‌ها در فضای قرآنی، توضیح داد: به سفارش نمایشگاه قرآن، اولین VR قرآنی را تولید کردیم، یک آیه قرآنی را به‌صورت فیلم 360 درجه ساخته‌ایم که افراد در عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند آن‌را ببینند.

مصطفی ضابط؛ مسئول غرفه‌های «پشت پرده رسانه‌ها»، «اتاق حقیقی یا مجازی» و «آزمایشگاه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا» در بخش «فضای مجازی و فرهنگ دانش‌بنیان» در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در معرفی فعالیت‌های این غرفه‌ها، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه بصیرت رسانه‌ای، به تصویر کشیدن «پشت پرده رسانه‌ها» در یک سری قاب عکس‌های تعاملی است که یک ایده جدید محسوب می‌شود. مخاطب با مشاهده این قاب‌ها به این درک می‌رسد که اگر به هر تصویری از زاویه دیگری نگاه کنیم، می‌تواند معنا و مفهوم دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین در غرفه «اتاق حقیقی یا مجازی» که اتاقی سرپوشیده و تاریک بوده و افراد سه نفر سه نفر وارد آن می‌شوند، تصاویری را برای افراد نمایش می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم تشخیص دهند که آیا آن تصویر در دنیای واقعی وجود داشته یا تصویر کاملا دیجیتالی و ساخته رایانه است. در این چالش تاکنون هیچ برنده‌ای نداشته‌ایم و هیچ‌کس تاکنون نتوانسته همه گزینه‌ها را درست تشخیص دهد. خروجی این طرح این است که مخاطب پس از خروج از این اتاق دیگر به همه‌چیز شک می‌کند و هر تصویری را که می‌بیند این احتمال را می‌دهد که ممکن است جعلی و ساختگی باشد و هر چیزی را به سادگی باور نمی‌کند و این یکی از نکات مهم در مبحث سواد فضای مجازی است.

ضابط در ادامه گفت: دیگر غرفه ما با عنوان «آزمایشگاه آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا» مرتبط با هایتِک یا تکنولوژی‌های جدید است. افراد در این آزمایشگاه می‌توانند آخرین تکنولوژی‌ها را ببینند. البته این بخش برای بازدید مخاطبین عمومی نیست و برای مسئولان، مهمانان ویژه و غرفه‌داران نمایشگاه است. اینجا انواع تکنولوژی‌های  AR، واقعیت افزوده، اسکن سه بعدی، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، بررسی و نمونه‌ها و مصادیق آنها ارائه می‌شود. افراد می‌توانند با این تکنولوژی‌ها کار کرده و همزمان «دیپفیک» را نیز تجربه کنند.

وی درباره کاربرد این تکنولوژی‌ها در فضای قرآنی، توضیح داد: به سفارش نمایشگاه قرآن، اولین VR قرآنی را تولید کردیم. یک آیه قرآنی را به‌صورت فیلم 360 درجه ساخته‌ایم که افراد در عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانند آن‌را ببینند.

  

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

تعداد بازدید : ۳۵۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر