۳۰ فروردین ۱۴۰۱
در نشست «سبک زندگی قرآنی» مطرح شد؛

بشر امروز نیازمند بازخوانی شخصیت پیامبر مهربانی است

بشر امروز نیازمند بازخوانی شخصیت پیامبر مهربانی است
ابوالفضل خوشمنش؛ استاد دانشگاه تهران گفت: رسول خدا (ص) کسی است که رحمت الهی را در خود مجسم کرد و آن را برای بشر آورد. بشر امروز نیازمند بازخوانی شخصیت پیامبر مهربانی است.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست «سبک زندگی قرآنی» از سلسله‌نشست‌های تخصصی کمیته بین‌الملل نمایشگاه قرآن، شامگاه دوشنبه 29 فروردین 1401 با حضور پژوهشگران و استادان دانشگاه ایرانی و خارجی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. ابوالفضل خوشمنش؛ استاد دانشگاه تهران و مهناز اعتضادی؛ مدرس دانشگاه به‌صورت حضوری و عبدالکریم شبلی؛ استاد دانشگاه تونس نیز به‌صورت وبیناری در این نشست به سخنرانی پرداختند.
 
عبدالکریم شبلی در این نشست اظهار کرد: 20 سال است که پیرامون سیره رسول خدا تحقیق می‌کنم. سیره پیامبر (ص) به دلیل تاخیر در تدوین دارای اشکالاتی است. شخصیت باعظمت حضرت محمد (ص) مورد اتفاق همه مسلمانان و مستشرقان است، اما روایات جعلی که با قرآن هماهنگی ندارند، زیاد است‌.
 
وی افزود: دشمنان اسلام به دنبال بزرگ کردن برخی اشکالات به زندگی رسول خدا هستند، اما رسالت محمد(ص) آشکارتر از این نواقص است.
 
 این استاد دانشگاه تونس ادامه داد: برخی از روایات ناشی از حسادت استکبار قریش در زمان صدر اسلام است که به دنبال تخریب شخصیت رسول خدا بودند. اتهامات قریش به رسول خدا بسیار زیاد بود و این اتهامات امروزه توسط دشمنان اسلام بازپخش می‌شود.
 
عبدالکریم شبلی گفت: نکته دیگر اتهامات مستشرقین به زندگی حضرت محمد (ص) است که بسیاری از آن‌ها با نگاه قرآن به‌عنوان منبعی مهم و زنده از زندگی رسول خدا همخوانی ندارد.
 
پیامبر اکرم(ص) حامل حکمت است
ابوالفضل خوشمنش؛ استاد علوم قرآنی دانشگاه تهران نیز در این نشست بیان کرد: در قرآن کریم مثلا در سوره‌های نجم و تکویر آمده وَلَقَدْ رَآهُ بِالأفُقِ الْمُبِینِ یاالافق الاعلی... پیامبر از این افق بالا کرانه ماوراءالطبیعه شناخت را فراگرفته و به انسان عرضه کرده است. پیامبر اکرم(ص) حامل حکمت است و مُلک به حکمت امر مفقود در زندگی بشر امروز است.
 
وی گفت: به امکان خداوند بود که به پیامبر (ص) مانند حضرت موسی (ع) معجزات داده شد و قرآن به‌عنوان کتاب در قلب او قرار گرفت.
 
خوشمنش در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در سوره اسراء است که خداوند بزرگترین حکمت را که توحید و نیکی به پدر و مادر است را به رسول خدا (ص) داده است. وفای به عهد، انصاف در تجارت و... در این سوره از مصادیق حکمت شمرده شده است. خداوند حکمت را که گمشده بشر امروز است، به رسول خدا داد. 
 
این استاد دانشگاه افزود: رسول خدا (ص) کسی است که رحمت الهی را در خود مجسم کرد و آن را برای بشر آورد. بشر امروز نیازمند بازخوانی شخصیت پیامبر مهربانی است.
 
عبودیت و ایمان از مهمترین ویژگی‌های زندگی رسول خدا در قرآن کریم است
در ادامه این نشست، مهناز اعتضادی؛ مدرس دانشگاه نیز در سخنانی کوتاه گفت: زیبایی معنوی رسول خدا در قرآن موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. پیامبر (ص) با همه شخصیت‌های پیش از خود متفاوت است. عبودیت و ایمان از مهمترین ویژگی‌های زندگی رسول خدا در قرآن کریم است.
 
وی ادامه داد: راستگویی از برجسته‌ترین ویژگی‌های رسول خداست. زندگی حضرت محمد (ص) سرتاسر تجسم صداقت و راستگویی بود. پاکدامنی یوسف را رسول خدا در حد اعلی داشت. حکمت و دانش نیز از دیگر ویژگی‌های شخصیتی رسول خدا است.
 
توجه به روش آموزش تدریجی قرآن کریم
علیرضا شمالی؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی این نشست با اشاره به آیه «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ»، بیان کرد: قرآن دوبار نازل شده است، یکبار بر رسول خدا و یک بار بر امت پیامبر (ص).
 
وی افزود: همچنان که نزول قرآن تدریجی بوده، باید به آموزش تدریجی قرآن به مردم نیز توجه کرد. نمی‌توان از کسی در نخستین مرحله انتظار داشت تا اعمال اسلامی و قرآنی را یاد بگیرد. همچنان که از یک طفل نمی‌توان انتظار داشت همه علوم را در یک مدت کوتاه فرا گیرد.
 
شمالی تصریح کرد: تربیت انسان از نگاه پیامبر(ص) هم با این روش تدریجی قابل تامل است. بنابراین نزول تدریجی نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند معارف قرآن را یک‌مرتبه بپذیرند. «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها ۚ » یعنی هرکس گنجایش خاصی دارد و ما از این روش قرآن، تدریجی بودن امر آموزش و تربیت را می‌فهمیم.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ص) برگزار می‌شود.
تعداد بازدید : ۹۷۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر