۳۱ فروردین ۱۴۰۱
سید محسن موسوی بلده:

پایه‌گذاری فن تلاوت قرآن توسط شیعیان بوده است / از جلسه‌های خانگی قرآن غفلت کرده‌ایم

پایه‌گذاری فن تلاوت قرآن توسط شیعیان بوده است / از جلسه‌های خانگی قرآن غفلت کرده‌ایم
پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه پایه‌گذاری فن تلاوت قرآن عمدتا توسط ائمه شیعه و شاگردانشان بوده است، گفت: ما امروزه از جلسه‌های خانگی قرآن غفلت کرده‌ایم و سراغ موسسه‌های قرآنی رفتیم و قرآن را ناخواسته از خانه‌ها بیرون کشیدیم.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تبیین و ترویج جلسات خانگی قرآن کریم که در دهه 60 و 70 باعث به‌وجود آمدن ستاره‌های جهانی در زمینه‌های تخصصی قرائت و حفظ قرآن کریم شد به همت جوانان قرآنی کشور یکسال است دوباره ایجاد شده تا به وسیله این جلسات شاهد بروز ستاره‌هایی از نسل دهه 80 و 90 باشیم.
 
شامگاه سه‌شنبه 30 فروردین 1401، میهمان بخش جلسات خانگی قرآن کریم در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، سید محسن موسوی بلده از پیشکسوتان قرآنی کشور بود. 
 
امین شغلی؛ دبیر پویش «ستاره‌های زمین» در این برنامه، خطاب به موسوی بلده مطرح کرد که تصویری از شما در دهه 50 در مشهد به‌چشم می‌خورد که در کنار رهبر انقلاب ایستاده‌اید. لطفا از خاطرات آن روزگار بگویید؟ 
 
وی در پاسخ گفت: دهه 50 برای سفر تفریحی و تبلیغی زیارتی به مشهد رفته بودیم و در جلسات 10 روزه قرآن شرکت می‌کردیم. در آنجا به جلسات خانگی مشهدی‌ها می‌رفتیم و دید و بازدید انجام می‌شد. در یکی از جلسات مسجد کرامت بود که آن عکس یادگاری را انداختیم.
 
موسوی بلده درباره استاد مولایی که در کلاس‌هایش شرکت می‌کرد، بیان کرد: استاد مولایی فرهیخته قرآن بود و در زمینه علم قرائت تخصص داشت و کار ایشان تربیت قاریان قرآن بود. وی کلاس‌های تخصصی داشت و در آن جلسات تعداد نسبتا خوبی قاری تربیت شد که بعضی از آن‌ها اساتید فعلی قرائت قرآن هستند.
 
این پیشکسوت قرآنی افزود: استاد مولایی به‌نوعی جلسات تخصصی داشت و بچه‌های کوچک نیز در این جلسات شرکت می‌کردند و قاری قرآن می‌شدند. استاد مروت نیز یکی دیگر از اساتیدی بود که تربیت قاریان قرآن را برعهده داشت. وی جوان بود و بنیانگذار نهضت قرآنی کشور شد. استاد مولایی متعلق به نسل قبلی بود، اما در نسل استاد مروت اساتیدی داشتیم که سنتی بودند. استاد مولایی پوسته را ترکاند و جهانی شد و توانست در سطح جهان اسلام مطرح شود.
 
موسوی بلده ادامه داد: استاد مولایی از نظر شخصیتی ویژگی‌های جالبی داشت؛ بسیار خوش‌تیپ بود. من بر این باورم که معلم قرآن باید ظاهری آراسته داشته باشد. هر کسی یک ساعت با ایشان می‌نشست عاشق شخصیتش می‌شد، زیرا شخصیتی وزین، باوقار و صمیمی داشت.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: پایه‌گذاری فن تلاوت قرآن عمدتا توسط ائمه شیعه و شاگردانشان بوده است. کسانی که ابتدا نقطه‌گذاری و علامت‌گذاری حروف قرآن را انجام دادند، شیعیان بودند. این‌گونه نیست که شیعه با بحث تلاوت قرآن غریبه باشد.
 
این خادم قرآن کریم اظهار کرد: در سیر تاریخی تلاوت قرآن در کنار شخصیت‌های اهل تسنن، شیعه از امر پرداختن مستقیم به تلاوت قرآن کنار کشید که شاید این انتقاد به شیعه وارد باشد. دو مذهب اسلام در عمل به یکی از این دو ثقل (قرآن و عترت) پرداختند و به ثقل دیگر کم‌اعتنایی کردند. کسی که می‌خواهد قرآن را از اهل بیت جدا کند، دستش از اهل بیت قطع می‌شود و این مساله در طول قرون مطرح بوده است.
 
موسوی بلده افزود: استاد مولایی این دو ثقل (قرآن و عترت) را با هم نگه داشت. استادِ علم قرائت بود و به‌عنوان نمونه در شب‌های جمعه خود استاد مولایی شروع می‌کرد دعای کمیل را از حفظ می‌خواند. اساتیدی مثل مولایی به این نتیجه رسیده بودند که قرآن و عترت از هم جدایی‌ناپذیر هستند.
 
این پیشکسوت قرآنی در ادامه گفت: ما امروزه از دو چیز غفلت کردیم، مورد نخست جلسه‌های خانگی قرآن است و اینکه سراغ موسسه‌های قرآنی رفتیم و قرآن را ناخواسته از خانه‌ها بیرون کشیدیم. ما در گذشته جلسه‌ای با نام «جلسات قرآن هیات مکتب علی» در منطقه پامنار تهران داشتیم که یکساعت قرآن و نیم ساعت سخنرانی روحانی و سپس عزاداری داشتیم و یک مجموعه کامل برگزار می‌شد.
 
وی ادامه داد: استاد مروت زندگی خانوادگی خود را صرف مسائل قرآن می‌کرد و در جلسات خانگی با نام «حاج حسن گل‌گیر ساز» در خیابان فروردین (پاستور) زیرزمین خانه را به جلسات قرآن تبدیل کرده بود.
 
موسوی بلده با یادآوری روزهای معلمی خود، بیان کرد: من معلمی را در سال 1350 در یک جلسه خانگی و از خانه مرحوم سرهنگ شادافزار شروع کردم. خانواده مادری من ذاکر اهل بیت هستند و محمدابراهیم کیانی(دایی‌ام) از ذاکران پیشکسوت تهران است. من در کلاس‌های استاد وطنی قرائت قرآن را شروع کردم.
 
این خادم پیشکسوت قرآن کریم در توصیه به جوانانی که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند، گفت: در این 40 سال که به قرائت قرآن گذشت، 25 سال است که جلسات خانگی قرائت قرآن داریم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سال است که این جلسات برگزار نمی‌شود. این جلسات خانگی مربوط به خانم‌هاست و جلسات آقایان در موسسه قرآنی برگزار می‌شود. در جلساتی که برای خانم‌ها برگزار کردیم داوران بین‌المللی بیرون آمدند و توانستند شهرت جهانی پیدا کنند. معلمان قرآن می‌توانند از خانواده‌های خود جلسه‌های قرآن را شروع کنند، زیرا یکی از کلیدهای ترویج و تبیین جلسات خانگی قرآن کریم همین مساله است.
 
وی در بخش پایانی سخنانش نیز در توصیه‌ای به مادران جوان، اظهار کرد: پیشنهاد من به خانم‌های جوان این است که خودشان قرآن تلاوت کنند تا بچه‌هایشان قاری شوند. همچنین خانم‌های جوان نذر کنند که اگر بچه‌دار شدند از زمان تشکیل نطفه قرآن بخوانند تا در 9 ماه حاملگی فرزندانشان با صدای تلاوت قرآن شکل بگیرند.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۶۸۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر