۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
علی‌اکبر اشعری:

قرآن مرزها را روشن تبیین کرده و تردید و ابهامی هم در آن نیست

قرآن مرزها را روشن تبیین کرده و تردید و ابهامی هم در آن نیست
عضو هیأت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: قرآن یک راهنمای بسیار خوب برای زندگی مردم است، چون مرزها را روشن تبیین کرده و تردید و ابهامی هم در آن نیست.
علی‌اکبر اشعری؛ عضو هیأت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌و‌گو با ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، درباره برگزاری نمایشگاه قرآن به‌صورت فیزیکی بعد از دو سال وقفه بیان کرد: تجربه این دو سال که نمایشگاه برگزار نشد و نمایشگاه مجازی که سال قبل برگزار شد، حاکی از آن است که مردم علاوه بر این‌که می‌توانند نیازهای خود را از نمایشگاه مجازی تامین کنند، علاقه‌مند هستند که در محیط قدم بزنند، کتاب را ببینند و انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.
 
وی در ادامه گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یا نمایشگاه قرآن فرصت خوبی است که ناشران یکدیگر را ببینند، از تجارب هم استفاده کنند و برای مردم هم یک تفرجگاه سالم فرهنگی است. حال اگر ستاد کرونا منعی در برگزاری نمایشگاه به‌صورت حضوری نمی‌بیند، اصل برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی است.
این عضو هیأت مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن و تأثیر فضای معنوی آن بر مردم، جامعه و خانواده‌ها، افزود: در کل قرآن نور است و هر کس که به قرآن نزدیک شود، تحت‌تاثیر این کلام الهی قرار می‌گیرد. منظور از نزدیکی حتی عمیق شدن خیلی زیاد هم نیست، بلکه اُنس با قرآن به‌صورت خواندن قرآن نیز در روحیه انسان‌ها و سبک زندگی آنها تأثیر خوبی برجای می‌گذارد. نمایشگاه قرآن اگر هوشمندانه و خوب برگزار شود، یعنی مجموعه طراحی و معماری داخلی و هویت بصری نمایشگاه متناسب با محتوای نمایشگاه باشد، خانواده‌ها که بازدید می‌کنند با فضای قرآنی مواجه می‌شوند و طبیعتا خرید می‌کنند و در مجموع کار بسیار خوبی است که انجام می‌شود. 
این فعال فرهنگی با بیان این‌که تقارن نمایشگاه قرآن با ماه مبارک رمضان فایده نمایشگاه را مضاعف می‌کند، اظهار کرد: اولا قرآن در ماه رمضان بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. رمضان ماه قرآن است و شور معنوی بیشتری در بین مردم وجود دارد و در این شرایط نزدیک شدن به قرآن تأثیر بیشتری دارد و کار بسیار خوبی است که نمایشگاه در این ماه برپا می‌شود. 
 
وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در کل در طراحی نمایشگاه‌ها باید یک هدف کلی درنظر گرفته شود و متناسب با آن جانمایی غرفه‌ها، ترتیب محصولات و این‌که چه محصولاتی قرار است در این غرفه‌ها قرار بگیرد، نحوه قرار گرفتن محصولات، همه در اثرگذاری بیشتر نمایشگاه موثر است.
اشعری با اشاره به استقبال مردم از کتاب‌های دینی به‌ویژه قرآن در زمان کنونی، بیان کرد: علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، هنوز کتاب‌های دینی و خصوصا قرآن و منابع اصلی دینی جای خود را در بین مردم دارد. مردم تا حد زیادی بین اصل دین و برخی کسانی که در لباس دین خطاهایی مرتکب می‌شوند، تفاوت قائلند. به‌نظرم هوش عمومی و اجتماعی مردم خیلی خوب است و می‌توانند بین حقیقت دین و رفتار دینداران تمایز قائل شوند. غالب مردم رابطه‌ای خاص با خدا و کتاب خدا دارند که ربطی به رفتار کسانی که منتسب به دینداری هستند، ندارند.
 
وی در قالب راهکارهای پیشنهادی برای بهتر شدن نمایشگاه قرآن افزود: رفتار غرفه‌داران خیلی مهم است که محترمانه باشد یا خیر. رفتار مطلوب کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان احساس کنند به‌جای فاخری وارد شده‌اند. در واقع غرفه‌داران با عملکرد درست به کسانی که در جست‌و‌جوی عنوان یا منابع خاصی هستند بسیار کمک می‌کنند و نیز با رفتار خوب خود می‌توانند مشوق حضور بیشتر علاقه‌مندان در نمایشگاه باشند. می‌توان اپلیکیشن‌هایی را در اختیار مردم قرار داد تا راحت به منابع و محصولات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. 

عضو هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان نگاه به قرآن به‌عنوان کتابی برای هدایت را دارای ثمرات بسیار دانست و گفت: قرآن کتابی است که اگر کسی به آن نزدیک شود و آن را فهم کند و در قرآن تدبر کند، می‌تواند به همه نیازهای دنیا و آخرت خود دسترسی پیدا کند. قرآن یک راهنمای بسیار خوب برای زندگی مردم است، چون مرزها را روشن تبیین کرده و تردید و ابهامی هم در آن نیست. 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 
تعداد بازدید : ۱,۳۳۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر