۱۳ فروردین ۱۴۰۲
حسن رحیم پور ازغدی در غرفه «نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی»:

قرآن برای بسیاری جنبه تشریفاتی پیدا کرده است

غرفه نهضت جهانی نهج‌ البلاغه‌ خوانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اکثر ما، قرآن جنبه تشریفاتی دارد، بر سر سفره عقد و هفت سین است یا بر سر قبر میت. کأنه باور داریم این کتاب حرفی برای گفتن و برای زندگی ندارد و اگر هم باشد آنچنان ارزش اعتنا ندارد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، در روز دوم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه «نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی» میزبان استاد حسن رحیم پور ازغدی بود تا این فعال فکری و اندیشه‌ای دقایقی درباب نگاه به قرآن از منظر نهج البلاغه سخن بگوید.

برخی معتقدند معیت قرآن و حدیث خوب است اما لازم نیست

رحیم پور ازغدی در ابتدا گفت: نسبت قرآن و حدیث در طول تاریخ از سوی افراد گوناگون بوده است. جریانات افراط و تفریط در نسبت به قرآن و نهج البلاغه دو انشعاب را تشکیل دادند. یک گرایش با اعتقاد اکتفا به قرآن می‌گویند، وقتی در این کتاب هرچه که باید وجود دارد ما چه نیازی به سخنان دیگران داریم ولو آنها مثل اهل بیت آدم‌های بزرگی باشند و از لحاظ سواد و معنویت در سطح بالا قرار بگیرند. علی و اولادش مهم هستند اما آیا اگر اینان نبودند قرآن نمی‌آمد؟ آیا در صدر اسلام هم این حساسیت بود؟ معتقدند بدون علی هم می‌شود قرآن فهمید. معیت قرآن و حدیث خوب است اما لازم نیست.

وی افزود: این جماعت از قرآن سوءاستفاده کردند که حتی کفار هم از آن چنین استفاده‌ای را صحیح نمی‌دانستند. این‌ها نشان دادند چه مهملاتی را به نام قرآن می‌توان بافت، چه جنایات را به اسم قرآن می‌شود انجام داد و چه دروغ‌هایی را در راستای قرآن می‌شود طرح کرد. در این نگاه قرآن کتابی بی در و دروازه و خنثی است که سر و ته ندارد. قرآنی که انسجام ندارد، مشتی جمله بی ربط است

جریان دیگری که از آن طرف بام افتاد

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برابر جریان قرآن منهای علی، جریانی آمد که از آن طرف بام افتاد. پیروان این جریان جدید طوری از قرآن صحبت کردند که قرآن رفت در حاشیه و از اصالت افتاد. جوری از اهل بیت گفتند که قرآن در اختیار اهل بیت است نه اهل بیت در اختیار قرآن. در این دیدگاه، قرآن تحریف شد مثل جریان قبلی. آنها توجه نداشتند که امیرالمومنین خود شاگرد اول مکتب قرآن است.

رحیم پور ازغدی اشاره داشت: این افراطیون و غلات شیعی جوری از اهل بیت می‌گویند که انگار قرآن چیزی نیست. در باب اهل بیت چیزی می‌گویند که ضد قرآن است و در اصل نفی قرآن می‌کنند. جوری از پیامبر می‌گویند که انگار اهل بیت اصل هستند و پیامبر فرع و پیغمبر مقدمه آن‌ها بود. در زمان خود حضرت امیر جماعتی علی اللهی مآب و مشرک بودند. همانطور که مسیحیان در تقدیس او گفتند کافی نیست کلمة الله باشد باید خود الله باشد، پیامبر بودن برای او کم است؛ در مورد حضرت امیر هم چنین چیزی را عده‌ای مدعی شدند. تنها مرتدینی که در زمان مولا کشته شدند این جماعت علی اللهی بودند. آنها می‌گفتند علی تجلی خداست و نگاه عابدانه به او داشتند.

امیرالمومنین جماعت علی اللهی را اعدام کرد

وی افزود: حضرت سعی کرد برای آنها با گفتن اینکه شما مرا برای خدا دوست دارید راه فراری قرار دهد، اما آنها گفتند نه تو خود خدایی و ما تو را می‌پرستیم. حضرت وقتی دید این‌ها توبه نمی‌کنند دستور اعدام آنها را داد. وقتی گفتند این چه کاری بود کردی آن‌ها تو را دوست داشتند، حضرت پاسخ داد اگر نمی‌کردم اسلام مثل مسیحیت می‌شد. این افراد انحراف توحید را می‌خواهند.

افشاگری‌هایی امیرالمومنین درباره افرادی که رابطه صحیحی با قرآن ندارند

وی افزود: اهل بیت حجیتشان از قرآن و احتجاجشان به قرآن است، آن‌ها خودشان را خادم و شارح قرآن می‌دانستند. در نهج البلاغه ۱٠ خطبه و نامه در مورد قرآن است. در این کلمات حضرت نشان می‌دهند که زاویه دید مسلمین به قرآن درست و صحیح نیست. حضرت در نهج البلاغه ۱٠ افشاگری نسبت به مذهبی‌هایی دارد که رابطه صحیحی با قرآن ندارند.

این استاد مطالعات اسلامی بیان کرد: برای اکثر ما، قرآن جنبه تشریفاتی دارد، بر سر سفره عقد و هفت سین است یا بر سر قبر میت. کأنه باور داریم این کتاب حرفی برای گفتن و برای زندگی ندارد و اگر هم باشد آنچنان ارزش اعتنا ندارد.صرفاً برای راضی نگه داشتن وجدان مذهبی خودمان یک سری اقدامات تشریفاتی را در باب قرآن میکنیم. اصلاً برای ما رستگاری از راه قرآن مطرح نیست.

یادآور می شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.

پایان پیام/
تعداد بازدید : ۲۸۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر