۱۳ فروردین ۱۴۰۲

عرضه هنر ایرانی اسلامی «خط سنگ» در دل نمایشگاه قرآن کریم

بخش هنرهای دینی نمایشگاه قرآن
خط سنگ هنری زیبا است که این روزها با نقوش ایرانی اسلامی زیبایی آن دو چندان شده است، خوشبختانه حضور این هنر در بخش محصولات فرهنگی نمایشگاه قرآن کریم خبر خوبی برای علاقمندان است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، هنر یکی از مهم‌ترین ابزار ارسال پیام و محتواهای ناب به مخاطبین از گذشته تا به امروز بوده است. در قرن‌های بسیار دور و‌ دقیقاً زمانی که انسان هنوز زبان شفاهی و ارتباط از طریق کلام را کشف نکرده بود یکی از راه‌های ارتباط بین انسان‌ها یا ثبت یک اتفاق مهم از طریق نقوش بر روی سنگ‌ها اتفاق می‌افتاد.

همانطور که در بسیاری از آثار تاریخی کشور خودمان نیز همچون بیستون، تخت جمشید و .... شاهد نقوشی هستیم که حامل پیام‌های بسیار مهمی از زمان‌های گذشته هستند. اما امروز که انسان‌ها با اینترنت در کسری از ثانیه با تمام دنیا ارتباط برقرار می‌کنند شاید استفاده از خط سنگ منسوخ به شمار برود ولی خوشبختانه این مهم امروزه در قالب یک هنر و برای ارائه پیام‌های زیبا بسیار اثرگذار است. خوشبختانه در کشوز ما ایران بسیاری از اساتید از گذشته تا به امروز با نقوش زیبا بر روی سنگ توانسته‌اند آثاری جاویدان از خود به جای بگذارند.

اما ذکر چند نکته در مورد این هنر بسیار مهم است، ابتدا اینکه آثار خلق شده روی سنگ ماندگاری بیشتری دارد و از این رو‌ی خیلی مخاطب این هنر هستند، از طرفی دیگر این ماندگاری در کنار نقوش زیبا بر روی بناهای امروزی علاقمندان بسیار زیادی دارد. در کشور ما نیز بسیاری از اماکن مذهبی و فرهنگی مهم با سنگ‌های منقوش آذین‌بندی شده است.

البته خط سنگ این روزها با هنر ایرانی اسلامی گره زیادی خورده است، سر درب خانه‌های هر ایرانی امروز نقوش آیه‌های قرآن را شاهد هستیم. اما پس از آشنایی با این هنر پیشنهاد می‌کنیم علاقمندان به سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم بخش محصولات فرهنگی سر بزنند. در این بخش غرفه‌ای مرتبط با خط سنگ را مشاهده و از نزدیک‌ با این هنر آشنا خواهیم شد.

رسانه جدید

ماندگاری آثار هنری روی سنگ بسیار زیاد است

 محسن سنجابی استاد خط و سنگ که از پیشکسوتان این هنر است برخی از محصولات خود با نقوش ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است. این استاد خط و سنگ با بیان اینکه ۴۰سال در این حرفه مشغول به فعالیت است، گفت: ماندگاری آثار هنری روی سنگ بسیار زیاد است، به همین ‌منظور هنر خط و سنگ را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: سنگ جزو طبیعت است و هنری که با آن سر و کار دارد نسبت به سایر هنرها ماندگارتر خواهد بود. از آنجایی که مواد اولیه این هنر از دل طبیعت است به ماندگاری این هنر کمک می‌کند.

تربیت شاگرد در هنر خط سنگ نیازمند ده سال زمان است

این استاد خط بیان کرد: البته در این هنر که ماندگاری زیادی دارد می‌توان نقش قرآن و‌ حدیث روی سنگ‌ها زد تا زیبایی کار دو چندان شود. از این رو‌ شخصاً این موضوع را خیلی دوست دارم زیرا عجین با هنر ایرانی اسلامی است.

سنجابی از سختی کارش گفت و ابراز کرد: تمام نقوش روی سنگ‌ها کار دست است که زمان زیادی می‌برد، همچنین ماندگاری این هنر نیاز به تربیت شاگرد دارد و حداقل تربیت یک شاگرد برای این هنر ده سال است.

خط سنگ‌ ایرانی اسلامی مرقد مطهر امام خمینی(ره)، مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین، یادمان شهدای گمنام در صحن مجلس شورای اسلامی، یادمان شهدای خلبان سطح کشور و قطعه ۵۲ شهدای نیروی هوایی بخشی از آثار این استاد برجسته خط سنگ کشور است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/
تعداد بازدید : ۲۸۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر