۱۶ فروردین ۱۴۰۲

آموزش مکتب خانه ای قرآن کریم توسط موسسه فاطمه الزهرا(س) زارچ

غرفه ملا فاطمه صغری
غرفه «ملا فاطمه صغری» در نمایشگاه قرآن با آموزش مکتب خانه ای قرآن کریم میزبان علاقه مندان است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، یکی از بخش های جذاب سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) تهران، حضور موسسات قرآنی از استان ها و شهرهای مختلف کشورمان است که یکی از این غرفه ها، غرفه موسسه مهد قرآن کریم حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) زارچ یزد است.

فاطمه صغری که بود؟

به گفته محمدرضا خوشنویس، مدیر این غرفه، نهم فروردین ماه ۱۲۸۳ یعنی صد و هجده سال پیش در شهر زارچ دختری متولد شد او را فاطمه صغری نام نهادند، در آن زمان مدرسه وجود نداشته و تعلیم و تربیت فقط از طریق مکتب خانه ها آن هم منحصر به آموزش قرآن بود.

ننه ملا در دوران خردسالی قرآن را به روش هجایی آموخت، تقریبا دوازده سال داشت که به خانه بخت رفت، همسر او حسن آسایس معروف به حسن باقی(سردسته ضدیها) بود، او فردی ذی نفوذ و از فعالان دوران مشروطه رئیس حزب اعتدالیون(معروف به ضدیها) در آن منطقه به شمار می رفت.

فاطمه صغری با مهارتی که در روش هجایی داشت در خانه پدری گاهی به بچه های اقوام آموزش قرآن می داد. این تجربه موجب شد در بدو ورود به خانه همسر با همکاری او اقدام به تاسیس مکتب خانه کند. این امر با استقبال گسترده اهالی روبه رو شد که تا پایان عمر فاطمه صغری حتی بعد از فوتش از طریق دخترانش ادامه یافت. فاطمه صغری دو پسر و چهار دختر به نامه های زهرا، فاطمه، ربابه و سکینه داشت که به علت استقبال گسترده مردم زارچ برای آموزش قرآن فرزدانش، ملافاطمه صغری(معروف به ننه ملا) احتیاج به دستیار پیدا کرد از این رو دختران وی که روش آموزش قرآن را به خوبی از مادر آموخته و همگی ملا شده بودند، همکار مادر شدند و به وصیت مادر عمل کردند، حتی بعد از ازدواج در خانه همسرانشان راه مادر را ادامه دادند.

ملاسکینه که به علت ازدواج به تهران مهاجرت کرده بود از سفارش مادر غافل نشد و شاگردانی را تربیت کرد. نوه دختری ملافاطمه صغری به نام محمدرضا میرجلیلی از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس است که علیرغم سن کم با دستکاری شناسنامه خود در جبهه ها حضور یافت و در چندین عملیات شرکت کرد و سرانجام به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ننه ملا به دلیل علاقه وافر، تمرین و تکرار زیاد در آموزش، حافظ قرآن کریم شده بود

نوه پسری ملافاطمه صغری به نام عباسعلی آسایس جانباز و آزاده از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که پس از شرکت در چندین عملیات در عملیات والفجر مقدمات در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای بعثی درآمد و به مدت هشت سال در اسارت بود. ننه ملا به دلیل علاقه وافر، تمرین و تکرار زیاد در آموزش، حافظ قرآن کریم شده بود، مکتب خانه وی از بدو تاسیس در ماه ها مبارک رمضان در دو نوبت صبح و عصر محل قرائت دوره های قرآن است.

مکتب خانه ملافاطمه صغری آسایش که کم کم رو به ویرانی می روفت توسط محمدجواد آسایش(نوه دختری) که از مدیران ارشد وزارت امور خارجه هستند و سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در چند کشور اروپایی و عربی بودند، در سال ۱۳۵۹ بازسازی شد.

«غرفه ملا فاطمه صغری» یا همان آموزش مکتب خانه ای قرآن کریم، در بخش موسسات مردمی سی امین دوره نمایشگاه بین المللی قران پذیرای قرآن دوستان و علاقه مندان به ساحت مقدس قران کریم است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۴۱۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر