۱۷ فروردین ۱۴۰۲

تجلیل از 7 پرچمدار خدمت به قرآن کریم/رونمایی از سامانه رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی کشور

تجلیل از پرچمداران خدمت به قرآن
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت: وقتی از مردم و‌ موسسات حرف میزنیم نباید آنها را به یک مجموعه‌ای که ثبت شده و‌ دارای مجوز هستند محصور کنیم، البته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی توفیق دارند که با مجموعه‌های مردمی ارتباط داشته باشند اما این ارتباط یک‌ کار حداقلی و قانونی است اما کار مردمی خیلی مفصل‌تر از این است که بخواهیم آن را محدود به یک‌ مجوز دولتی کنیم.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، علیرضا معاف رئیس سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم در همایش مدیران موسسات قرآنی مردمی که امروز پنج‌شنبه ۱۷فروردین‌ماه در سالن جلسات نمایشگاه برگزار شد با ابراز خرسندی از بزرگ شدن درخت تنومند شجره طیبه تشکیلات مردمی ‌قرآنی در کشور ‌اظهار کرد: امروز خوشبختانه ده‌ها و‌ حتی صدها موسسه قرآنی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

کار مردمی خیلی مفصل‌تر از این است که بخواهیم آن را محدود به یک‌ مجوز دولتی کنیم

وی ادامه داد: وقتی از مردم و‌ موسسات حرف میزنیم نباید آنها را به یک مجموعه‌ای که ثبت شده و‌ دارای مجوز هستند محصور کنیم، البته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی توفیق دارند که با مجموعه‌های مردمی ارتباط داشته باشند اما این ارتباط یک‌ کار حداقلی و قانونی است اما کار مردمی خیلی مفصل‌تر از این است که بخواهیم آن را محدود به یک‌ مجوز دولتی کنیم.
رئیس سی‌امین نمایشگاه قرآن‌کریم تاکید‌کرد: دولت‌ها حداقل خدمت را در مسیر کمک به موسسات مردمی دارند و تمام کار بردوش خود مردم است و قرآن هم که برای خود مردم است.
پیامبر اکرم(ص) در مبعث یک ساختار مردمی به نام ‌مسجد ‌‌را شکل داد
معاف یادآور شد: خطاب‌های زیادی در قرآن داریم اما یکی از اصلی‌ترین خطاب‌های خدا به مردم است. پیامبر اکرم(ص) در مبعث یک ساختار مردمی به نام ‌مسجد ‌‌را شکل دادند و بعثت ایشان با همین ساختار به راه افتاد.
وی افزود: عاشورای حسینی در‌ کشور ما با یک‌ ساختار مردمی به نام هیأت راه‌اندازی شد، امام راحل انقلاب اسلامی را با یک ساختار مردمی یعنی بسیج به پیش برد، در دهه چهارم انقلاب هم با کارهای فرهنگی آتش به اختیار یعنی موسسات مردمی رو به رو‌ شدیم. پس مردم رکن مهمی هستند که از ظرفیت آنها غافل شد.
باید در حوزه تبیلغ و‌ ترویج کارهای جدید انجام شود
معاون قرآن و‌ عترت از موسسات قرآنی مردمی خواست تا مساله نوآوری، دانش بنیان و ‌کارهای نو‌ در حوزه تلاوت، ‌حفظ، تفسیر و تبلیغ و‌تروقج را فراموش نکند.
به گفته معاف کار موسسات مردمی نیازمند نونویسی، نوگویی و حرکات نو‌ در امر آموزش است و‌ باید در حوزه تبیلغ و‌ ترویج کارهای جدید انجام شود. 
 به دنبال کارهای نو به ویژه در حوزه هنر و ‌رسانه هستیم
وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی در حوزه تبلیغ و‌ ترویج به دنبال کارهای نو به ویژه در حوزه هنر و ‌رسانه است و در این راستا هم‌ حمایت خواهد داشت.
رییس سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم ابراز کرد: در حوزه تبلیغ و ترویج و همچنین حوزه‌های مفهومی موسسات مردمی بیشتر باید ورود کنند.
فضای محیطی نمایشگاه با افزایش دو‌ برابری روبرو بوده است
معاف در ادامه میهمانان را به بازدید از نمایشگاه قرآن دعوت کرد و گفت: امسال نسبت به دوره‌های قبل از منظر فضای محیطی نمایشگاه با افزایش دو‌ برابری روبرو بوده است و‌ تنوع در بخش‌های مختلف باعث رونق نمایشگاه شده است.
وی در پایان با تذکر به ادارات کل ارشاد استان‌ها یادآور شد: اگر مدیرکل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی خادم‌ مجموعه‌های قرآنی نبودند به ما اطلاع بدید این دستور وزیر فرهنگ ‌و‌ ارشاد اسلامی‌ هم‌ است و‌ ایشان روی موضوعات قرآنی تاکید دارند. بنابراین ادارات فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی باید از منظر بودجه و خدمات به موسسات قرآنی خدمتگذار باشند.
 
7 پرچمدار خدمت به قرآن تجلیل شدند

در بخشی از این برنامه نیز با حضور رییس نمایشگاه قرآن کریم و جمعی از فعالان قرآنی از پرچمداران خدمت به قرآن کریم تجلیل شد.

خانم سبزیان آموزش ۶۰حافظ کل قرآن در سیستان و‌ بلوچستان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلیل موسوی اموزش ۸۰حافظ قرآن‌ کریم در لرستان

طاهره روشنیان آموزش ۱۵۰ حافظ قرآن کریم در گروه سنی نونهالان در همدان

عطیه باوی آموزش آموزه‌های قرآنی در مدارس بوشهر

عالیه سادات آمیقی آموزش ۱۷ حافظ کل قرآن در سمنان

علی فضیلتی آموزش حافظان کل قرآن در یک‌ مجتمع خیریه در اصفهان

شهروزه‌ شکیب آموزش حافظان قرآن کریم در روستای سوها استان اردبیل

گفتنی است، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت به هریک از برگزیدگان نفری ۱۵میلیون تومان به عنوان قدردانی از زحمات قرآنی آنها اهدا کرد.

در بخش پایانی این همایش انجم شعاع مدیر بخش موسسات قرآنی مردمی نمایشگاه با اشاره به سامانه رصد و پایش فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: در این سامانه‌ مجموعه‌ای ‌از تولیدات قرآنی در قالب‌های مختلف در‌ حوزه‌های مختلف تبلیغ و‌ ترویج و‌ توجیهی تولید و در این سامانه ‌بارگذاری شده و ‌مردم می‌توانند این‌محصولات‌ را استفاده کنند.

وی افزود: موسسات قرآنی می‌توانند از این بانک‌ اطلاعاتی‌ استفاده‌ و حتی محصولات خود را ارائه کنند، این محصولات قابلیت رای دادن از سوی مردم را دارد و ‌به اثر برگزیده جایزه داده خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند به آدرس فوق etghanmedia.com مراجعه کنند.

 

یادآور می شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.

پایان پیام/

 

تعداد بازدید : ۳۱۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر