۲۱ فروردین ۱۴۰۲
نشست مدیر مؤسسه گفتمان سازی پیشرفت با نوجوانان در نمایشگاه قرآن:

نگرش مبتنی بر نقدگرایی و خود تحقیری نداشته باشیم/جریانی داریم که فعالیت‌های فرهنگی را خراب می‌کند

نگرش مبتنی بر نقدگرایی و خود تحقیری نداشته باشیم
مدیر مرکز گفتمان‌سازی پیشرفت و ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای در نشست با دهه هشتادی‌ها گفت: جلال آل احمد می‌گوید روشنفکری در ایران بیمار زاده شده است. یکی از دلایل این روشن فکری‌بیمار سینما است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، هر کدام از بخش‌های سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر شب برنامه‌های متنوعی برای مراجعه کنندگان تدارک دیده‌اند هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند. شب ۱۹ رمضان همزمان با سالگرد شهادت مرتضی آوینی، بخش «نسل آرمان» نمایشگاه قرآن با همکاری بخش «دهه هشتادی‌ها» برنامه‌ای فرهنگی تدارک دیدند که نوجوانان بتوانند پرسش‌ها و دغدغه‌های فرهنگی خود را بیان کنند. محمدهانی ایرانمنش مدیر مرکز گفتمان‌سازی پیشرفت و ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در این جلسه حضور یافت و با حوصله به پرسش‌های نوجوانان پاسخ داد.

ایرانمنش که از نوجوانی کارهای رسانه‌ای و تشکیلاتی خود را در مدارس، مساجد و مراکز مختلف آغاز کرده، سال‌هاست در تعامل با نوجوانان و جوانان کنش‌گر فعالیت می‌کند.

کتاب «آینه جادو» بخوانید

 در ابتدای جلسه یکی از نوجوانان پرسید چرا با وجود فعالیت فرهنگی بسیاری که در سطح جامعه انجام می‌شود، روز بروز وضعیت جوانان و نوجوانان جامعه بدتر می‌شود؟ چرا این فعالیت‌ها اثر نمی‌کنند؟

ایرانمنش در پاسخ با ذکر یاد و خاطره شهید آوینی، بچه‌ها را به مطالعه کتاب «آینه جادو» دعوت کرد و گفت: شهید آوینی یکی از اشخاصی است که می‌توانند خوب به این پرسش پاسخ دهند. کسانی که به فعالیت در حوزه کارهای فرهنگی علاقه‌مند هستند حتماً کتاب آینه جادو را مطالعه کنند.

رسانه جدید

درون کشور جریانی داریم که فعالیت‌های فرهنگی را خراب می‌کند

ایرانمنش ادامه داد: ما در عرصه فرهنگی عقب ماندگی تاریخی داریم. یعنی دشمنان ما هم ده‌ها سال بیشتر از ما در زمینه فعالیت‌های فرهنگی تجربه دارند و هم ثروت بیشتری دارند. شاید بتوان گفت کل ثروت سینمای ایران یک سوم بودجه یکی از سریال‌های هالیوودی هم نیست. از طرف دیگر آن‌ها خودشان خیلی از این تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها را می‌سازند پس نسبت به ما پیشتازند. مجموع این‌ها باعث می‌شود خیلی از تلاش‌های فرهنگی ما نسبت به غرب عقب ماندگی داشته باشد. اضافه بر آن جریانی درون کشور داریم که می‌خواهد فعالیت‌های فرهنگی ما را خراب کند.

عقب ماندگی داریم ولی شکست نخوردیم

وی تصریح کرد: اما اتفاق‌های مهم زیادی این سال‌ها رخ داده که باعث شده با وجود عقب ماندگی‌ای که در حوزه فرهنگی داریم، شکست نخوریم. جبهه پیشرو و ثروتمندی مقابل ما وجود دارد که ما باید در زمینی که خودش درست کرده بجنگیم. ما باید شش_هیچ عقب باشیم ولی دو_سه عقبیم. چرا که تلاش‌های بی نظیری در این حوزه انجام می‌دهیم.

بارها عده قلیل بر عده کثیر پیروز شده‌اند

ایرانمنش با اشاره افزایش شگفت انگیز مستندسازان ایرانی در طی سال‌های پس از انقلاب، به آیه ۲۴۹ سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند فرموده کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ. در یک دعوا طرفی که تعداد آن‌ها کم‌تر است کتک می‌خورد. اما خدا می‌گوید بارها در تاریخ اتفاق افتاده که عده قلیل بر عده کثیر غلبه کرده و پیروز شدند. آن‌ها هم از حیث نظری و فکری جلوترند و هم از حیث ساختارهای رسانه‌ای.

ایرانمنش تأکید کرد: ما هم شکست نخوردیم و همچنان مبارزه می‌کنیم. فضای عملی ما هم به شرط این که متحد بمانیم زیاد است.

روشن فکری در ایران بیمار زاده شده است

ایرانمنش با اشاره به چیستی سینما گفت: سینما هم صنعت است، هم اقتصاد، هم فناوری و هم یک پدیده تمدنی پیچیده. سینما یکی از رسانه‌های مهم است مثل بقیه شبکه های اجتماعی، انیمیشن‌ها و اتفاقاتی که در مطبوعات می‌افتد. جلال آل احمد می‌گوید روشنفکری در ایران بیمار زاده شده. یکی از دلایل این روشن فکری‌بیمار سینما است.

کم‌کاری نهادهای فرهنگی پر بودجه

در ادامه یکی دیگر از نوجوانان با اشاره به ایرادها و کم کاری‌های رسانه‌ای در ایران، از کم‌کاری برخی نهادهای پر بودجه مثل بسیج و کم تأثیر بودن آن‌ها بر فرهنگ و رشد فرهنگی مردم گلایه کرد و از ایرانمنش توضیح خواست.

ایرانمنش پاسخ داد: ما باید کار جدی کنیم و اگر در این کار جدی خوب فعالیت کنیم و رسانه و خبرنگار خوبی بکار ببریم حتما پیروز می‌شویم. ما در حوزه فرهنگ ضعف و عقب ماندگی داریم اما با کار گسترده نه تنها می‌توانیم خودمان را برسانیم، بلکه می‌توانیم غلبه هم پیدا کنیم. در کشور کانون‌های تربینی زیادی داریم که همه آن‌ها یک شکل نیستند. مجموعه‌هایی مثل دختران حاج قاسم که در سراسر کشور حضور دارند از مجموعه‌های فرهنگی خوب ما هستند.

رسانه جدید

نگرش مبتنی بر نقدگرایی و خود تحقیری نداشته باشیم

ایرانمنش با اشاره به خوب بودن انتقاد تذکر داد: انتقاد خوب است و باید تفکر نقادانه داشته باشیم. اما باید مراقب باشیم نگرش ما بر جامعه، نگرش مبتنی بر «نقدگرایی» نباشد.
او ادامه داد: جوامعی که تحت استعمار بودند، تفکر «خودتحقیری» بر آن ها حاکم شده بود. اگز این مشکل بر جامعه حاکم شود، نمی‌توانیم خیز برداریم و تمدن آفرینی کنیم. ما اینجا باید عامل مقاومت را گسترش دهیم. باید علت مقاومت بخش‌های خوب کشور را شناسایی کنیم و آن‌را گسترش دهیم.

ایرانمنش در پایان به سخن امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: استعداد، قدرت، شهرت، حتی علم برای انسان قیمت نمی‌آورد. امیرالمومنین (ع) فرمودند اگه می‌خواهی بدانی شخصی چقدر قیمت دارد، ببین چه چیز را بیشتر دوست دارد و چقدر همت دارد‌.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا است و زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از لیالی قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/


تعداد بازدید : ۱۸۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر