۲۱ فروردین ۱۴۰۲
میلاد عرفان پور در پنجمین شب شعر حافظ:

شاخص‌های یک شاعر مسلمان در قرآن آمده است

شاخص‌های یک شاعر مسلمان در قرآن آمده است
پنجمین شب شعر حافظ در غرفه صحیفه سجادیه با حضور میلاد عرفان‌پور، ادیب و شاعر جوان کشورمان برگزار شد و او گفت: در قرآن کریم شاخص‌های یک شاعر مسلمان آمده است که میتواند با پیروی از آنان در مسیر صحیح قدم بردارد. شاخص‌های موجود در قرآن کریم به نحوی است که اگر فرد فاقد آن باشد دیگر نمیتوان اسمش را شاعر مسلمان گذاشت.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، پنجمین شب شعر حافظ در غرفه صحیفه سجادیه با حضور میلاد عرفان‌پور، ادیب و شاعر جوان کشورمان برگزار شد. میلاد عرفان پور در ابتدا گفت: اگر به دنبال مرام‌نامه‌ای برای یک شاعر مسلمان باشیم شاید پاسخ‌های متفاوت و گوناگونی را بیابیم، اما باید گفت شاعران اطلاع ندارند در قرآن کریم شاخص‌های یک شاعر مسلمان آمده است که میتواند با پیروی از آنان در مسیر صحیح قدم بردارد. شاخص‌های موجود در قرآن کریم به نحوی است که اگر فرد فاقد آن باشد دیگر نمی‌توان اسمش را شاعر مسلمان گذاشت.

وی افزود: در آیات پایانی سوره شعرا، ویژگی‌های شاعر ایمانی و غیر ایمانی بیان شده است. خدا در ابتدا در پی توصیف شاعران گمراه است، صفاتی مثل سرگشتگی و پیروی گمراهان از آنان. البته در این آیات نشان دهنده نفوذ و جریان سازی شعر است، البته برعکس آن دارد رسالت شاعر را هم بیان میکند که اگر در مسیر درست قدم بردارد چه مسئولیت حساسی دارد.

میلاد عرفان پور

این شاعر بیان کرد: سپس خدا ویژگی شاعر مسلمان را بیان میکند که ایمان است، دوم تبلور عمل صالح که خودش ظهور ایمان است و شعر نمونه عمل صالح است. شاعر قرآنی دمادم و هر زمان به یاد خداوند است و از گناه اجتناب میکند پس باید گفت شاعر قرآنی اساسا نمیتواند چیزی بگوید که مخالف قرآن باشد. این شاعران اگر ظلمی ببینند طرف حق هستند و علیه باطل می‌ستیزند، شاعر قرآنی اهل سکوت و انفعال نیست، بلکه با شاخص قرآن مسیر را می یابد. شاعر قرآنی به این نیست که بخواهد در مورد خدا و قرآن و... شعر بگوید، بلکه خدا در بیان ویژگی شاعر قرآنی بر شخصیت آن تاکید دارد.

عرفان پور ادامه داد: گسترش شعر قرآنی در نسل جوان با چند جشنواره و فراخوان ایجاد نمی‌شود، شاعر قرآنی کسی است که از جوانی و نوجوانی در محیط قرآنی و زیست اسلامی ترتبیت یافته باشد که این امر رفته رفته موجب میشود شاعر ناخواسته متاثر از قرآن است. البته وضع الآن خوب است، اما با مطلوب فاصله دارد. کاری باید کنیم که محافل ادبی جنبه قرآنی پیدا کنند، شعر حافظ اگر الهی است به دلیل دمخوری او با آیات قرآن است.

میلاد عرفان پور

وی افزود: اصطلاح شعر آیینی از طرفی وجه نقد دارد، چون آیین صرف در تشیع نیست، و از طرفی جامعیت هم ندارد. شعر آیینی در معنای واقعی خودش باید موضع اهل بیت که همانا موضع قرآن است تقویت کند. شعر آیینی صرفا مدح و مرثیه اهل بیت نیست، البته که مهم است اما شاعر باید موضع گیری ها را در بر داشته باشد. اهل بیت خود مفسر قرآنند، شاعر اهل بیتی باید در این مسیر قدم بردارد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «می‌خوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا است و زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از لیالی قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

تعداد بازدید : ۱۴۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر