۲۲ فروردین ۱۴۰۲

طلاب و پژوهشگران علوم اسلامی و انسانی می‌توانند از پایگاه‌های مرکز تحقیقات نور استفاده کنند

طلاب و پژوهشگران علوم اسلامی و انسانی می‌توانند از پایگاه‌های مرکز تحقیقات نور استفاده کنند
مدیر مرکز تحقیقات علوم انسانی نور گفت: زیباسازی، تایپ و اسکن متون و تبدیل آن‌ها به نرم‌افزارهای علوم اسلامی و پژوهشی، بطوری که پژوهشگران و طلاب علوم اسلامی و انسانی بتوانند از آن استفاده کنند، از جمله فعالیت‌های ما در مؤسسه نور است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 فروردین‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده است. نهادها و مراکزی که فعالیت‌های قرآنی را در دستور کار خود قرار داده‌اند از جمله مؤسساتی هستند که در این نمایشگاه غرفه دارند و محصولات و خدمات خود را به مراجعین معرفی می‌کنند. مرکز تحقیقات کامپیوتری «نور» نیز نه تنها از غرفه‌داران نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است، بلکه بخش‌های دیگر نمایشگاه مانند بخش صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ... از نرم‌افزارهایی که این مؤسسه جهت پیشبرد اهداف آن‌ها تولید کرده، در این نمایشگاه رونمایی می‌کنند. محمدحسین اصلانی مدیر مرکز اداره تحقیقات علوم انسانی، توضیحاتی راجع به این مؤسسه عنوان کرد.

اصلانی در ابتدا مؤسسه نور را معرفی کرد: مرکز تحقیقات علوم انسانی نور سال ۱۳۶۸ تأسیس شد و هدف اصلی آن احیای منابع مکتوب است. زیباسازی، تایپ و اسکن متون و تبدیل آن‌ها به نرم‌افزارهای علوم اسلامی و پژوهشی، بطوریکه پژوهشگران و طلاب علوم اسلامی و انسانی بتوانند از آن استفاده کنند، از جمله فعالیت‌های ما در مؤسسه است.

یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تحت وب ما پایگاه نورمگ «noormags.ir» است که بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی محسوب می‌شود. پایگاه نورلایب «noorlib.ir» که بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب دارد و پایگاه‌های دیگری مثل پایگاه حوزه‌نت «hawzah.net» برای ترویج و تبلیغ متون دینی و سمیم نور«samimnoor.ir» که پایگاه مشابه‌یاب متون است. این‌ها پایگاه‌های تخصصی مرکز هستند که برای قشر دانشگاهی قابل استفاده هستند.

در ادامه اصلانی به توضیح فعالیت‌های خود در نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: مرکز نور امسال با عرضه ۴ نرم‌افزار موبایلی نهج‌البلاغه، نورالجنان، قرآن نور و صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن شرکت کرده است. تمام این نرم‌افزارها به صورت رایگان در فروشگاه‌های اندرویدی برای عمومی مردم در دسترس هستند.

مدیر مرکز اداره مرکز تحقیقات علوم انسانی محصولات ارائه شده در نمایشگاه قرآن را توضیح داد و گفت: قرآنِ نور قرائت کامل، ترجمه و تفسیر قرآن کریم را دارد. در صحیفه سجادیه ۱۵ ترجمه و ۱۶ شرح به زبان عربی و فارسی قرار داده شده است. مفاتیح‌الجنان هم که همان نورالجنان است، مفاتیح را هم به صورت صوتی و هم متنی در خود جا داده است. نهج‌البلاغه هم به همین صورت است.

وی تأکید کرد: در کنار این‌ها نرم‌افزارهای ویندوزی هم طراحی کردیم که آن‌ها هم در حال عرضه هستند. مثل نرم افزارهای داریه‌النور، دانشنامه علوی، جامع‌التفاسیر نور و ... . ولی غالب کار ما عرضه نرم‌افزارهای اندرویدی است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/


تعداد بازدید : ۱۷۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر