۲۲ فروردین ۱۴۰۲
در نشستی علمی بانوان در نمایشگاه قرآن مطرح شد:

نزول آیه‌ای از سوره احزاب، تنها برای سوال یک زن

نزول آیه‌ای از سوره احزاب، تنها برای سوال یک زن
در نشستی علمی بانوان با حضور شهرناز عزیزی استاد و پژوهشگر دانشگاه، مدیر پژوهش کتابخانه و مژگان خان بابا مشاور امور بانوان معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجلاس نمایشگاه به گفت‌وگو پرداختند. هدف این نشست درباره نقش و فعالیت‌هایی که بانوان از منظر گسترش فرهنگ اسلامی می‌توانند در سطح بین‌الملل انجام دهند، است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه قرآن، در نشستی علمی بانوان با حضور شهرناز عزیزی استاد و پژوهشگر دانشگاه، مدیر پژوهش کتابخانه و مژگان خان بابا مشاور امور بانوان معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجلاس نمایشگاه به گفت‌وگو پرداختند. هدف این نشست درباره نقش و فعالیت‌هایی که بانوان از منظر گسترش فرهنگ اسلامی می‌توانند در سطح بین‌الملل انجام دهند، است.

در اسلام نه تنها زن برای دیگر زنان، بلکه برای مردان هم الگو است

شهرناز عزیزی گفت: فعالیت بانوان زمانی موثر است که بانوان جایگاه و نقش خود را به طور عام و خاص درک کنند و بدانند.

وی درباره جایگاه و نقش زنان در آیه‌های قرآن کریم اشاره کرد وافزود: در قرآن ۲ آیه برای ۲ زن، یعنی حضرت مریم (س) و آسیه همسر فرعون به عنوان الگو، زنان‌ پیشرو و رهبر معرفی شدند اما متأسفانه هنوز نگاه قرآن به زنان در درون جامعه به زبان درستی تبیین نشده است.

عزیزی گفت: در اسلام نه تنها زن برای دیگر زنان، بلکه برای مردان هم الگو است، برای مثال حضرت فاطمه (س) الگو و حجتی برای معصومین و امام هستند.

مدیر پژوهش کتابخانه اهمیت این موضوع را به کار بردن نام زنان توسط خداوند در کتاب قرآن دانست و افزود: این موضوع بسیار مهم است چرا که خداوند نه تنها آیاتی به زنان اختصاص داده است بلکه سوره ای برای زنان و سوره ای به اسم یک زن نازل کرده است.

عزیزی نگاه قرآن به زنان را یک سند بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این کتاب، بک کتاب بین‌المللی است و تنها مختص به مسلمانان نیست چرا که در قرآن خداوند در برخی آیات با زنان مومن و مسلمان، در برخی آیات با تمامی زنان و در برخی آیات با تمام مردم (زن و مرد) صحبت می‌کند. پس یک کتاب جهانی است.

وی در پایان افزود: ما در جامعه برای ورود زنان به عرصه بین‌الملل و فعالیت آنان باید زیر ساخت‌ها و زمینه‌ها را فراهم کنیم، تا بتوانیم همانند زنانی که در قرآن نام برده شده است، تاثیر گذار باشیم.

ضعف مطالعات علوم قرائت قرآن برای بانوان

مژگان خان بابا درباره فعالیت قرآنی بانوان از صدر اسلام تا کنون گفت: تا عصر جاهلیت زنان جایگاهی نداشتند اما بعد از پیامبر (ص) توسط ایشان توجه به زنان بنا نهاده شد و یک مسئله مهم قرار گرفت. ما زنان مسئول ترویج و تبلیغ آموزه‌های قرآنی هستیم. به طور مثال برای سوال یک زن آیه‌ای نازل شد، اسماء بنت عمیس همسر جعفر بن ابیطالب وقتی شنید چیزى از آیات قرآن درباره زنان نازل نشده، خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: جنس زن گرفتار خسران و زیان است چرا که در قرآن فضیلتى درباره آنها نیامده است. در همین هنگام آیه ۳۵ سوره احزاب بر پیامبر(ص) نازل شد.

خان بابا از جایگاه زنان غیر معصوم در زمان پیامبر گفت: زنی به اسم ام سلمه که از زنان پیامبر(ص) بود و جایگاهی رفیع از لحاظ علمی رسیده بود که حتی برخی از اصحاب به وی مراجعه و فتوا می‌گرفتند.

وی افزود: زنان و دختران پیامبر(ص) منزلشان به منزله مدرسه‌ای بود که از آنان سوالات فقهی، قرانی و حدیثی پرسیده می‌شد.نکته مهم در تاریخ اسلام این است که وقتی پیامبر هجرت از مکه به مدینه هجرت می‌کند. در شهر مدینه، مسجد فقط پایگاه قرآن و ترویج قرآن نبود، هرچند منعی برای آمد و شد زنان با مسجد وجود نداشت اما با اینکه فضای مدینه نسبت به مکه باز تر بود، اولین مدرسه قرآنی در منزل یک زن بوده که پسر او مخالف صد در صد پیامبر اسلام بوده است‌.

خان بابا در پایان به ضعف مطالعات علوم قرائت قرآن اشاره کرد و گفت: در مطالعات علوم قرآن ۲۱۶ مقاله چاپ شده است و ۷ درصد را زنان به طور مشترک با آقایان داشتند و تنها ۲ درصد به بانوان اختصاص دارد و این نقص را باید جبران کرد. در بحث پژوهش‌های قرآنی طبق آمار بالغ بر ۷۰ درصد توسط زنان انجام می‌گیرد.

تعداد بازدید : ۱۷۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر