۶ فروردین ۱۴۰۳
بخش بین الملل؛

عربستان قرآن را به ۷۴ زبان دنیا ترجمه کرده

عربستان قرآن را به ۷۴ زبان دنیا ترجمه کرده
خوشنویس عربستانی در نمایشگاه قرآن گفت: عربستان قرآن را به تقریبا ۷۴ زبان دنیا ترجمه کرده. ۳۹ تا از آن‌ها آسیایی، ۱۶ تا اروپایی و ۱۹ تای آن نیز آفریقایی است

نشست تبیین جایگاه قرآن کریم در جهان عربی معاصر امشب در بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. فرید عبدالرحیم فولاد علی رئیس سابق مرکز هنرهای اسلامی کویت، احمد حسن ابوشریف خوشنویس از عربستان و علی حیدر الحسانی خوشنویس و پژوهشگر هنرهای اسلامی از حاضران این نشست بودند.

ابوشریف در این نشست با بیان اینکه شکی نیست که کشور عربستان سعودی در حوزه قرآن فعالیت‌های بسیار زیادی داشته، گفت: بحث چاپ قرآن در کشور عربستان با هدف خدمت به قرآن و پیامبر اسلام صل‌الله علیه و آله و سلم است که در حوزه میراث اسلامی و نبوی تلاش می‌کند.

این خوشنویس عربستانی توضیح داد: در سال ۱۴۰۳ قمری مجمع «ملک سحر» برای چاپ قرآن و مسائلی که مربوط به قرآن می‌شود تأسیس شده و در سال ۱۴۲۵ افتتاح شد. بزرگ‌ترین چاپخانه قرآن در جهان است و در سال تقریباً ۱۸ میلیون قرآن چاپ می‌کند. اجزا و ترجمه قرآن و کتاب‌هایی در حوزه پژوهش‌های قرآنی را به طور جداگانه چاپ می‌کند.

وی با شرح اینکه تقریباً در مساحتی حدود ۲ هزار متر مربع این مجمع ساخته شده، افزود: تا سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۰۰ میلیون قرآن در عربستان چاپ شده. قرآن‌هایی که چاپ می‌شود هم به حجاج هدیه می‌شود و هم در اقصا نقاط جهان پخش می‌شود.

ابوشریف گفت: عربستان قرآن را به تقریبا ۷۴ زبان دنیا ترجمه کرده. ۳۹ تا از آن‌ها آسیایی، ۱۶ تا اروپایی و ۱۹ تای آن نیز آفریقایی است.

این خوشنویس عربستانی اقدام دیگر عربستان در زمینه قرآن را توجه پادشان عربستان و شاهزاده به برگزاری مسابقات قرآنی دانست و شرح داد: در سال ۱۹۹۹ مؤسسه قرآنی دیگری در عربستان احداث شده که در زمینه حفظ، تلاوت و تفسیر قرآن کریم فعالیت می‌کرد.

وی اظهار داشت: ظاهراً از قدیمی‌ترین مراکز پشتیبانی حفظ قرآن در سال ۱۳۴۵ قمری در عربستان تأسیس شده. این جایزه‌ به نام ملک عبدالعزیز راه اندازی شد. جایزه این مسابقات ۷ میلیون ریال سعودی است و کسی که کل قرآن یا ۱۵ جزء یا ۵ جزء آن را حفظ باشد می‌تواند در این مسابقه شرکت کند. مؤسسات قرآنی خصوصی دیگری هم در عربستان هستند. ابوشریف درباره مسابقات خوشنویسی قرآن در عربستان توضیح داد: در سال ۱۴۳۲ قمری از ۳۰۰ هنرمند خوشنویس قرآنی دعوت شد که در این مسابقه حضور داشته باشند. نام آن هم گردهم‌آیی خوشنویسان جهان اسلام با عنوان ملک سحر ذکر شد.

این خوشنویس عربستانی ادامه داد: مسابقه خوشنویسی ملک عبدالعزیز هم هست که در این کشور برگزار می‌شود. همچنین مسابقات دیگری در زمینه قرآن و سنت پیامبر اسلام صل‌الله علیه و آله و سلم برگزار می‌شود. ۳۰ خوشنویس قرآنی در طول سال کار می‌کنند و خطوط نوشته شده را در ماه مبارک رمضان رونمایی می‌کنند.

وی تأکید کرد: آموزش خطوط قرآنی در کشور ما به ویژه در ریاض زیاد است. مدینه، جده، شمال، شرق، جنوب و غرب عربستان جزو پایگاه‌های آموزش‌های خوشنویسی قرآن در عربستان هستند. سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

تعداد بازدید : ۱۴۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر