در بخش محتوایی نمایشگاه قرآن خدمات مختلفی از جمله پاسخگویی به سؤالات و شبهات ارائه میشود که این کار توسط مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات حوزه علمیه در حال انجام است.
به گزارش روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز شنبه 11 اردیبهشت آغاز بکار کرد و تا روز ۲۱ اردیبهشتماه ادامه دارد. این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی نمایشگاه از بخشهای محتوایی و فروشگاهی آن بازدید کنند.
تفاوت عمده نمایشگاه مجازی قرآن کریم با نمایشگاه کتاب توجه به موضوع محتواهای قرآنی است که در این راستا یک بخش مستقل با عنوان بخش محتوایی راهاندازی شده است که در آیتمهای مختلفی از جمله تلاوت، ترجمه و تفسیر، محصولات قرآنی، نرمافزارها، نشستها، آموزش، شبکههای اجتماعی،آواها و نغمات و... به مراجعهکنندگان خدمات ارائه میکند.
در این گزارش برخی از نرمافزارهای ارائه شده در نمایشگاه مجازی قرآن کریم را معرفی میکنیم.
نرمافزار «قصههای قرآنی»
این نرمافزار مجموعهای تعاملی برای کودکان ۶ تا ۹ سال است که ویژه تلفن همراه تولید شده و در آن انواع بازیها و قصههای قرآنی در قالبهای جذاب طراحی شده است.
حمید افسری مدیرعامل مؤسسه دانشبنیان مهاد در گفتوگو با فارس درباره این نرمافزار گفت: کار ایدهپردازی اپلیکیشن «قصههای قرآنی» از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و به تازگی کار نشر آن در داخل و خارج از کشور انجام شده است که در مدت کم ۸۰ هزار مخاطب فعال داشتهایم و ۲۵۰ هزار مخاطب هم محصول را نصب کردهاند.
ارائه قصههای قرآنی با ۱۵ زبان
وی ادامه داد: درباره تولید این نرمافزار گفت: پروژه اپلیکیشن «قصههای قرآنی» مجموعهای از بازیها و قصههای تعاملی قرآنی بوده که به ۱۵ زبان بینالمللی تولید شده است.
افسری با اشاره به ویژگیهای این نرمافزار گفت: ویژگی خاص اپلیکیشن «قصههای قرآنی» این است که برای کودکان ۶ تا ۹ سال طراحی شده است و مخاطب میتواند در یک کتاب سه بعدی تعاملی، داستان پیامبران را مشاهده کرده، خودش تعامل کند و به جای پیامبران مأموریتها را انجام دهد و قصه را با نقشآفرینی خودش به پایان برساند.
ارائه ۱۰ قصه رایگان به مناسبت نمایشگاه قرآن
وی ادامه داد: شرایطی فراهم شده تا این محصول (اپلیکیشن قصههای قرآنی) با ۱۰ قصه رایگان در اختیار همه کسانی که از نمایشگاه مجازی قرآن کریم بازدید میکنند، قرار بگیرد؛ همچنین مخاطبین میتوانند در بخش مسابقه شرکت کنند و از جوایزی که معاونت نمایشگاه در نظر گرفته، بهرهمند شوند.
مرکز علوم اسلامی نور
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از جمله نهادهایی است که در نمایشگاه مجازی قرآن کریم حضور فعالی دارد و نرمافزارها، برنامهها و طرحهای مختلفی را در نمایشگاه امسال اجرا میکند.
محمدحسین اصلانی از مسئولان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در گفتوگو با فارس درباره فعالیتهای مرکز در نمایشگاه مجازی قرآن گفت: طرح همراهان نور یکی از طرحهای محبوب کاربران نور است که با استقبال خوبی از طرف ایشان مواجه شده است. در این طرح کاربر می تواند ۹۵ نرمافزار را یک جا بر روی هارد یا رایانه قابل حمل خود داشته و استفاده کنند.
عرضه کتابها و نرمافزارهای قرآنی با ۵۰ درصد تخفیف
اصلانی ادامه داد: فروشگاه اینترنتی نور (نورشاپ) به آدرس (www.noorshop.ir) نیز نرمافزارها و کتب قرآنی خود را با ۵۰ درصد تخفیف به مخاطبین عرضه میکند. نرمافزارهای جامع تفاسیر نور، دانشنامه علوم قرآن (مشکات ۲)، دانشنامه تفسیر طبری، دانشنامه تفسیر صافی، فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان و المیزان از جمله محصولاتی هستند که شامل تخفیف خواهند بود.
وی افزود: نرمافزار کتابخوان همراه نور (www.hamrahnoor.ir) که دسترسی به بیش از 32 هزار جلد کتاب را به کاربران ارائه کرده است، در طول نمایشگاه قرآن کریم ۳ هزار کتاب دیجیتال رایگان عرضه میکند و باقی کتب دیجیتال را با تخفیف تا 40 درصدی عرضه میکند.
نرمافزار «پاسخگو»
این نرمافزار شامل مجموعهای از خدمات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی است و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به آن از طریق نمایشگاه مجازی قرآن کریم پاسخ سؤالات و شبهات خود را دریافت کنند.
محمد پورنوروز مدیر روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با فارس درباره فعالیت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: این مرکز با هدف پاسخ به سؤالات شرعی و دینی هموطنان از سال ۱۳۸۶ فعالیت خودش را رسماً آغاز کرد.
ارائه ۲۵ میلیون پاسخ آماده و آمادگی برای پاسخ به سؤالات جدید توسط مرکز پاسخگویی
وی با بیان اینکه تاکنون به بیش از ۲۵ میلیون سؤال، در این مرکز پاسخ داده شده است گفت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، بزرگترین مرکز پاسخگویی به سؤالات در کشور است که یکسری ویژگی دارد. یکی از این ویژگیها پاسخگویی اختصاصی است، یعنی فضلای حوزوی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط به صورت اختصاصی در گروههای هفتگانه قرآن، حدیث، کلام و اعتقادات، تاریخ و سیره، اخلاق و تربیت، مشاوره و روانشناسی و همچنین فقه و احکام به سوال مخاطبین پاسخ میدهند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی گفت: یکی از امکانات این مرکز این است که در بسترهای متنوع ارتباطی، امر پاسخگویی را انجام میدهیم. یکی از راهها تماس مخاطبین با شماره تلفن ۰۹۶۴۰۰ است. کارشناسان مرکز همه روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب و در ماه مبارک رمضان از ساعت هشت صبح تا ۲۲ آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی مخاطبین هستند.
تدارک ۳۳۰ خط برای پاسخ به سؤالات و شبهات
پورنوروز با بیان اینکه ۳۳۰ خط تلفن برای پاسخگویی به سؤال مخاطبین در نظر گرفته شده است، افزود: پیامک مرکز با شماره ۳۰۰۰۹۶۴۰ در قسمت پاسخگویی به احکام شرعی، آماده خدمترسانی است و به سؤالات مخاطبین در بازه زمانی میانگین ۵ ساعته پاسخ داده میشود. همچنین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در غرفه مجازی خود در نمایشگاه مجازی قرآن کریم، درگاههای ارتباطی خودش را به مخاطبین معرفی میکند.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به اینکه یکی از بهترین بسترهای ارتباطی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، اپلیکیشن «پاسخگو» است، خاطرنشان کرد: این اپلیکیشن، مجموعهای از خدمات پاسخگویی است. در این اپلیکیشن امکان ارسال سؤال وجود دارد که کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ سؤال مخاطبین ارسال میشود.
ارائه پاسخگویی به صورت ۲۴ ساعته
پورنوروز امکان دسترسی به موتور جستجوی سؤالات، کانالهای تخصصی پاسخگویی، دسترسی به سایر نرمافزارهای موضوعی و مناسبتی مرکز را از دیگر امکانات اپلیکیشن «پاسخگو» عنوان کرد و یادآور شد: مهمترین بخش این اپلیکیشن، امکان برقراری گفتوگوی متنی زنده است. کارشناسان برخط ما از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب و در ماه مبارک رمضان ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی هستند.
علاقهمندان میتوانند تا ۲۸ ماه رمضان با مراجعه به نشانی مجازی نمایشگاه www.iqfa.ir از بخشهای مختلف آن دیدن کنند.
انتهای پیام/