نجم الدین خلف الله، استاد تونسی دانشگاه لوران فرانسه با نگاهی انتقادی و تحلیلی به کتاب «التحریر والتنویرابن عاشوربیان میکند: این اثر بن عاشور در واقع، اصلاحی بر آثار تفسیری گذشته و البته این بدان معنا نیست که همه میراث تفسیری اشتباه بوده، اما او خواسته که بهترین نگاه را ارائه و از آن دفاع کند. محمد علی میرزایی، پژوهشگر علوم قرآنی و عضو هیئت علمی دانشگاه جهانی المصطفی نیز معتقد است که طاهر بن عاشور در روش تفسیری خود، به صورت جدی بر بعد ادبی و گرایش به سمت مکاتب زبانی کلاسیک تمرکز کرده است. در پایان این جلسه، ابوالفضل خوشمنش، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز به امانتداری بن عاشور در حین ذکر آراء شیعی اشاره و تصریح میکند که این مفسر با وجود تندروی فکری علیه تشیع اما از دیدگاههای آنها نیز استفاده کرده است.