۱۰ خرداد ۱۴۰۰

سید علی کمالی دزفولی

سید علی کمالی دزفولی
پژوهش
دوره چهارم

نام : سیدعلی

نام خانوادگی : کمالی دزفولی

تاریخ تولد : 1290

سال انتخاب : 1376

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : چهارم

 
استاد حاج سید علی کمالی دزفولی یکی از قرآن پژوهان سترگ معاصر بود. او در سال ۱۲۹۲ در شهر دزفول دیده به جهان گشود. او از خاندان سادات گوشة موسوی است و اجدادش از عالمان دین و چند تن از آنان دارای درجة اجتهاد بوده‌اند. سیّد علی کمالی دزفولی مانند پدرش مرحوم سیِّد رضی‌الدین، متوفی در بیست و شش سالگی که دارای اجازة اجتهاد از آیت‌الله فیروزآبادی بود و جدش حاج سیّد حسین ظهیر الاسلام که از آقا سیّد حسین ترک اجازة اجتهاد داشت.

او تحصیلاتش را در دزفول و اهواز تا مقطع دبیرستان ادامه داد سپس مقدمات و علوم اسلامی را تا درجة لیسانس علوم منقول پی گرفت آنگاه در محضر آیت‌الله آقا شیخ محمدعلی معزی و آیت‌الله حاج سیّد اسدالله نبوی در حدود مکاسب و کفایه و مقداری خارج جواهرالکلام تحصیل کرد. سیّد علی کمالی دزفولی در سال‌های 1318 تا 1320 دو سفر به قم کرد و در این مدت نیز از محضر امام خمینی (ره) در کتابخانة فیضیة قم بهره‌ها بردند.

از سال 1348 تا پایان عمر به مطالعه و تحقیق مداوم در علوم قرآنی و تفسیر تألیف هفده عنوان کتاب و چاپ آن‌ها پرداخت.

و نیز بیست کتاب دیگر در موضوعات مختلف تألیف کرده که هنوز چاپ نشده‌اند. از جملة آن‌ها کتاب تفسیر قرآن است.

فعالیتهای سیاسی

۱. بین سال‌های ۱۳۳۲ ۱۳۲۲ ش در دو واقعه سیاسی کشانده شد، علما و اعیان او دا در دوره چهاردهم مجلسی کاندید کرده بودند، او خبر نداشت، به ناچار به تبلغ پرداخت و با اینکه کل آراء به نام وی شد، اما حسین ظفر را به مجلس بردند.

۲. ماجرای دیگر او را «حزب زحمتکشان» بود. «این حزب فقط در دزفول اسم و رسمی یافت» این حزب که همه شهر عضوش بودند، حامی دکتر مظفر بقایی بود. روز ۲۷ فروردین ۱۳۳۲ طبقه خوانین قصد برگزاری سخنرانی داشتند که میان آنها و حزبی‌ها درگیری رخ داد. کمالی دزفولی در این گیرودار آسیب دید و نیروهای امنیتی جانب حزبی‌ها را داشتند، از این روی کمالی دزفولی به اهواز گریخت و خود را به شهربانی معرفی کرد. دادستان برای او تقاضای اعدام کرد، اما کلا هفت ماه بیشتر در زندان به سر نبرد. پس از این وقایع با خانواده به تهران رفت.

آثار او عبارتند از:

1. قانون تفسیر 2. تاریخ تفسیر

3. قرآن ثقل اکبر 4. شناخت قرآن

5. قرآن و مبارزات 6. قرآن و جامعه‌سازی

7. قرآن و دستورات اجتماعی 8. قرآن و مقام زن

9. قرآن و جامعه 10. تفسیر قرآن برای همه

11. مقدمة تفسیر قرآن 12. خاتم النبیین (ص)

13. همزیستی و معاشرت در اسلام 14. تاریخ اسلام

15. جاءالحق 16. تاریخ پیامبر (ص)

17. عرفان و سلوک اسلامی 18. آیات قرآن در مثنوی با ترجمة آن ها.

مرحوم سید علی کمالی از سال 1373 تا پایان عمر مشغول نگارش «تفسیر قرآن برای همه» بود.

وی در پایان سال 1383 دار فانی را وداع گفت.

تعداد بازدید : ۱,۴۰۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر