نام : مهدی
نام خانوادگی : فاطمیان
تاریخ تولد : 1323
سال انتخاب : 1375
برگزیده شده در حوزه : تبلیغ وترویج
منتخب دوره : سوم
سید مهدی فاطمیان در سال 1323 در کرمانشاه دیده به جهان گشود. از حافظان قدیمی قرآن است که در تابستان سال 1346 شروع به حفظ قرآن کرد و در تابستان 1347 موفق به حفظ کل قرآن مجید شد. وی دربارة علت علاقه اش به حفظ قرآن می گوید: «روزی در یک مجلس حافظی حضور داشت و من تحت تأثیر او به شدت به حفظ علاقه پیدا کردم و مصمم شدم تا قرآن را حفظ کنم. یک سال بعد از آن، حافظ کل قرآن گردیدم».
محمد، علی، حسن، فاطمه و حسین نام پنج فرزند ایشان است که همگی در امور حفظ قرآن بهره ای برده اند و تا کنون 3 نفر از فرزندان ایشان موفق به حفظ کل قرآن مجید شده اند. فرزند سوم وی به نام حسن در مسابقات عربستان در دوازده سالگی به مقام دوم رسید.
ایشان فارغ التحصیل رشتة زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران است و همچنین طی سال ها در زمینة تفسیر و علوم قرآنی مطالعاتی داشته است.
اهم فعالیتهای قرآنی: کسب رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل 1363، برگزاری دوره¬های آموزشی قرآن کریم (تجوید ، حفظ و...) در جلسات و مراکز قرآنی متعدد ، کارشناس برنامه¬های حفظ موضوعات قرآنی در رادیو قرآن (طرح آیه¬های زندگی ، معجزه جاوید و..)، داوری مسابقات سراسری و بین المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه ، داوری مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای عربستان ، سوریه ، لبنان و...
داوری مسابقات استانی و سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح، اداره کلاسهای آموزش قرآن و بیان مفاهیم قرآنی در خارج از کشور، سفرهای تبلیغی به کشورهای انگلیس، عربستان، سوریه، لبنان، مراکش، نیجریه و...
برای بیان مفاهیم آیات و اجرای برنامه¬های قرآنی ، عضو هیئت علمی موسسه مهد قرآن ، آموزش و تربیت بسیاری از حافظان ممتاز و بین المللی قرآن کریم، دریافت نشان خادم قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (1375) و...
آثار و تألیفات: تألیف کتابهای آموزش قرآن در سه جلد برای آموزش و پرورش ، انتشار جزواتی پیرامون روش حفظ قرآن کریم، ترجمه مقالاتی از کتاب دایرۀ المعارف بزرگ جهان اسلام.
نشانی جلسه : میدان امام حسین(ع)، خ خواجه نصیرالدین طوسی، پ 85، سازمان دارالقرآن الکریم(صبحهای جمعه ـ از ساعت 9 تا 12)
فاطمیان دربارة جایگاه حفظ قرآن نسبت به سایر فعالیت های قرآنی، از قبیل قرائت یا تفسیر چنین می گوید:
«تفسیر، قرائت و حفظ جدای از هم نیستند منتهی هر کدام روش مخصوص به خود دارند. حفظ قرآن در واقع برای درک بهتر سایر علوم قرآنی است و خودش هدف نهایی به حساب نمی آید، ضمن آنکه اول و آخر تمام علوم قرآنی هم هست...»
همچنین ایشان دربارة تأثیر حفظ قرآن بر فرد و اجتماع چنین می گوید: «اگر الفاظ قرآن در وجود شخصی جای پیدا کند، حتی اگر آن شخص معنی آن کلمات را نداند، آن الفاظ تأثیر خود را بر آن شخص خواهند گذاشت و این کم ترین تأثیر حفظ قرآن است. به این ترتیب، الفاظ قرآن بر روی یک شخص مؤمن تأثیرات فراوانی خواهد گذاشت. همان گونه که به انسان هنگام وارد شدن به اماکن مذهبی مثل مسجد، کلیسا و ... حس عبادت دست می دهد، همجواری و در کنار قرآن بودن هم حداقل تأثیرش آن است که به فرد حس معنوی دست می دهد.»