۱۱ خرداد ۱۴۰۰

طاهر حدیثی

طاهر حدیثی
مدیریت
دوره دوم

نام : طاهر

نام خانوادگی : حدیثی

تاریخ تولد : 1334

سال انتخاب : 1374

برگزیده شده در حوزه : مدیریت

منتخب دوره : دوم

 
طاهر حدیثی در سال 1334 در شهر قم دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل تولد سپری کرد. در این دوران که مصادف با اوج گیری نهضت امام خمینی (ره) بود و حوزة علمیه و علمای مبارز، شهر قم را به مرکزی برای رسانیدن پیام انقلاب اسلامی مبدل ساخته بودند، وی همراه بسیاری از همکلاسان خود در بطن جریانات بود و وقایع و رویدادهای سرنوشت سازی این دوران را دنبال می کرد.

در سال 1357 در رشتة جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و با آغاز انقلاب فرهنگی در تابستان 1359 با معرفی انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی برای شرکت در کلاس های عقیدتی سیاسی انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور به تهران آمد و ضمن اشتغال در آموزش و پرورش، تحصیلات خود را در دانشگاه تهران پی گرفت. سپس دوره کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی را طی کرد و در دورة دکترای این رشته به تحصیل ادامه داد.

از مهم ترین فعالیت های اجرایی مرحوم طاهر حدیثی در این سال ها می توان به تدریس در مراکز تربیت معلم تهران، کارشناسی برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی، مسؤولیت کمیته جغرافیای دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، مسؤولیت دبیرخانه شورای عالی عشایر ایران در نهاد ریاست جمهوری و در زمینه های علمی و پژوهشی به مسؤولیت طرح ترجمه فرهنگ سرزمین ها و مردم (در 6 جلد) ، طرح تدوین کتاب شناسی جغرافیا، تدوین کتاب آشنایی با جمهوری مسلمان نشین آسیای میانه و قفقاز و نظارت بر تدوین کتاب گزیدة اشعار خراسان بزرگ و ماوراء النهر اشاره کرد.

وی از سال 1369 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت های مسؤول دبیرخانة شورای مرکزی برنامه ریزی، دبیر هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری، مسؤول ستاد برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور، مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی و عضو شورای عالی چاپ تمبر، در اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی تلاش گسترده ای داشت.

ایشان طی این دوره در داخل کشور مسؤولیت برگزاری بخش ویژه پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با عنوان «نمایش فرهنگ و هنر و ادب جمهوری های مسلمان نشین آسیای میانه و قفقاز» و برنامه ریزی و اجرای چند نمایشگاه بزرگ با نام های «نمایشگاه محرم» ، و نیز سه دوره (دوره های اول، دوم و سوم) «نمایشگاه قرآن کریم» در ماه مبارک رمضان سال های 1372، 1373 و 1374 و چندین فعالیت و نمایشگاه دیگر را عهده دار بوده است. در خارج از کشور نیز نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری های قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و کشور مغرب (مراکش) و نیز نمایشگاه قرآن کریم در کشور سوریه را برپا داشته است.

مرحوم حدیثی در سال 1374 به خاطر تلاش های مستمر و موفقیت آمیزی که در برنامه ریزی و برگزاری «نمایشگاه قرآن کریم» داشت با عنوان «ابتکار در راهاندازی و برپایی موفق سه دوره نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در تهران»، خادم قرآن کریم شناخته شد و لوح «تکریم خادمان قرآن کریم» را ازدست ریاست جمهوری دریافت کرد.

ایشان پس از این تاریخ، فعالیت های خود رادر زمینه قرآن کریم پی گرفت و در این جهت به منظور راه اندازی مرکزی در زمینة پژوهش های قرآنی اقدام به تهیه و تنظیم «چکیده پایان نامه های علوم قرآنی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی» و «فهرست مقالات قرآنی در مطبوعات جمهوری اسلامی ایران» کرده است.

مرحوم طاهر حدیثی در سال 1377 روی در پردة خاک کشید و به جانان پیوست.

تعداد بازدید : ۱,۱۷۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر