۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
سیدناصر عمادی:

علم و ارتباطات راهگشای تبلیغ اسلام است/ یک پزشک می‌تواند مبلغ اسلام در هر نقطه دنیا باشد

علم و ارتباطات راهگشای تبلیغ اسلام است/ یک پزشک می‌تواند مبلغ اسلام در هر نقطه دنیا باشد
متخصص پوست و پزشک بدون مرز، بیان کرد: در کشورهای خارجی دعوت به اسلام وقتی امکانپذیر است که عمل ما بتواند در آنها تاثیر بگذارد و آنها به مرام و مذهب ما تمایل پیدا کنند. به‌نظرم در جامعه امروز علم و ارتباطات در کنار هم می‌توانند راهگشا باشند.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دومین مهمان بخش «رهیافتگان» در دهمین شب برپایی نمایشگاه قرآن کریم، دکتر سیدناصر عمادی؛ متخصص پوست و پزشک بدون مرز بود.
 
وی در این نشست صمیمانه گفت: سال 1345 به دنیا آمدم و سال 1350 در یک حادثه برادرم را به دلیل عدم دسترسی به امکانات پزشکی از دست دادم. مرگ برادرم تاثیری بر من گذاشت که تا به امروز فراموشش نکردم. سال‌ها بعد وقتی در جنگ ایران و عراق سال 66 در منطقه حاج عمران رژیم بعث به بمباران شیمیایی مبادرت کرد، عده‌ای از رزمندگان مجروح شدند و من راننده ماشینی بودم که قرار شد آنها را به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانم. 
 
عمادی افزود: وقتی آنها را به نزدیک‌ترین بیمارستان در شهر نقده می‌رساندم، هنگام انتقال یکی از آنها به شهادت رسید و شهادت این رزمنده تاثیر عمیقی بر من گذاشت و با خودم فکر می‌کردم اگر من زودتر آمده بودم شاید زنده می‌ماند و دوباره یاد حادثه درگذشت برادرم افتادم و با خودم و خدای خودم عهد کردم که پزشک بشوم و به همه افرادی که امکان دسترسی به امکانات پزشکی را ندارند، خدمت کنم.
 
این پزشک بدون مرز اظهار کرد: وقتی درس پزشکی را تمام کردم و قرار شد که مرا به محل خدمتم بفرستند، ابتدا با توجه به شرایطی که به لحاظ جانبازی داشتم به من گفتند شهری که قرار است به آنجا بروی، شهر بم است و امکانات زیادی ندارد، باید مدتی در کانکس زندگی کنی. من با این موضوع مشکلی نداشتم. بنابراین به شهر بم رفتم و مشغول به طبابت در زمینه بیماری‌های پوستی شدم.  
 
وی گفت: بعد از تمام شدن زمان خدمت در بم، از من خواستند به افغانستان بروم. از این پیشنهاد استقبال کردم چون برخی بیماری‌هایی که در ایران شایع بود، ریشه در افغانستان داشت و از طریق رفت و آمد مردم دو کشور منتقل می‌شد، پس تصمیم گرفتم به افغانستان بروم تا در آنجا بتوانم روی برخی بیماری‌های مشترک میان دو کشور مطالعه و طبابت کنم. 
 
عمادی ادامه داد: در افغانستان به طبابت و مطالعه روی بیماری‌های پوستی پرداختم و به مرور مطالعاتم را گسترش دادم و در کنار طبابت تحقیق و مطالعه را نیز افزایش دادم، چون درصدد بودم در کنار کسب تجربه‌های پزشکی، مطالعاتم هم بیشتر شود و به افزایش و به‌روز شدن علم پزشکی مبادرت کنم. بعد از افغانستان کشور دیگری که برای طبابت به من پیشنهاد شد در آفریقا بود.
 
این پزشک بدون مرز بیان کرد: وقتی قرار شد که به آفریقا بروم با خود فکر کردم اینجایی که قرار است که در آنجا طبابت کنم، مردمش با من از لحاظ دین، زبان، فرهنگ و ... خیلی متفاوتند، پس باید طوری رفتار کنم که از لحاظ پزشکی، نماینده خوبی به‌عنوان یک شیعه برای ایران باشم و پرچم کشورم را با سربلندی به اهتزار دربیاورم.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: وقتی در بیمارستان‌های آفریقا از کنیا، غنا و ... مشغول به خدمت پزشکی شدم، تلاشم بر این بود که با رفتارم و ارائه خدمات پزشکی به‌روز آنها را جذب کنم تا بتوانم به آنها نزدیک شوم. بعد از مدتی نوع کار و رفتارم باعث شد که بتوانم پرچم کشورم را در یک کشور مسیحی نصب کنم و با افتخار بگویم من یک ایرانی شیعه هستم.
 
عمادی افزود: تصور نکنید که برافراشتن پرچم کشورم به‌عنوان یکی ایرانی شیعه آسان بود، آن هم با همه تبلیغاتی که علیه ایران و شیعیان می‌شد، اما نوع رفتار و عمل من باعث شد که بیماران و مردم محل خدمتم به من نزدیک شوند و مرا در میان خود به‌عنوان یک مسلمان شیعه بپذیرند.
 
 
این پزشک بدون مرز عنوان کرد: یادتان باشد که دین مسیحیت با ارائه خدمات پزشکی گسترش پیدا کرد، بنابراین دین اسلام هم می‌تواند از سوی یک پزشک در دورترین نقاط دنیا ارائه شود و مورد استقبال قرار گیرد، به شرطی که ما علاوه بر امکاناتی مثل خدمات پزشکی و دارویی، بتوانیم رفتار و رویکرد یکسانی داشته باشیم و به مردم یک سرزمین نزدیک شویم.
 
سیدناصر عمادی گفت: ما در اغلب کشورهای دنیا رایزن فرهنگی داریم که نیرو و پرسنل و بودجه دارند تا با فعالیت‌های فرهنگی بتوانند دین و فرهنگ ایران اسلامی را تبلیغ کنند و اشاعه دهند. امروز نگاه کنید چند رایزن فرهنگی توانستند پرچم ایران را به‌غیر از ساختمان سفارت در جاهای دیگری برافرشته کنند؟ اما یک پزشک با یک کوله‌پشتی و خدمات پزشکی می‌تواند پرچم ایران را در مکانی غیر از سفارت برافراشته کند و سرمایه و اعتباری برای ایران باشد.
 
وی تصریح کرد: وقتی شما با عمل خودتان به مردم کشورهای دیگر نزدیک شوید، فرقی نمی‌کند آنها مسیحی باشند یا یهودی یا بودایی، رفتار شما باعث می‌شود که در قلب آنها جای بگیرید. اکنون که در ایران هستم، هر شب از کشورهای مختلفی که خدمت پزشکی کردم، برای من ایمیل می‌آید که «دکتر کی به غنا می‌آیی؟ کی به آفریقا سفر می‌کنی؟ 
 
این پزشک بدون مرز ادامه داد: من اعتقاد دارم وقتی به کشوری به لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی کمک می‌کنیم باید در کنار این سرمایه، به لحاظ علمی هم کاری انجام دهیم تا در قلب آنها ریشه پیدا کنیم. بنابراین در کشورهای خارجی دعوت به اسلام وقتی امکانپذیر است که عمل ما بتواند در آنها تاثیر بگذارد و آنها به مرام و مذهب ما تمایل پیدا کنند. به‌نظرم در جامعه امروز علم و ارتباطات در کنار هم می‌توانند راهگشا باشند.   
 
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
تعداد بازدید : ۳,۲۵۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر