نماینده اندونزی در نمایشگاه قرآن گفت: زندگی مسالمت آمیز تنها شعار نیست و یک اعتبار بخشی از هویت اسلامی هستند. از نمودهای این آثار دوست دار قرآن بودن این است که اصطلاحات موجود در قرآن را بکار بگیرند.
به گزارش ستاد خبری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم،
محمد اولیالنهی از جاکارتا در دومین نشست قرآنی تهران که در حاشیه سی و
یکمین نمایشگاه قرآن با عنوان نقش قرآن و مقاومت در تثبیت هویت اسلامی که
امروز پنجشنبه دوم فروردین ماه در هتل برگزار شد، گفت:
این کشور بر اساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۲۱ تعداد جمعیتش به دویست و هفتاد و
دو میلیون رسید. مسلمانان این کشور ۸۷درصد این جمعیت را تشکیل دادند. از
لحاظ رسمی اندونزی به شش دین اسلام، مسیحیت و کاتولیک، هندو، کنفوسیوسی و
بودایی به رسمیت شناخته است با این همه مردم اندونزی با پرتو آموزه های
قرآنی با هم همکاری میکنند.
وی ادامه داد: زندگی مسالمت آمیز تنها شعار نیست و یک اعتبار بخشی از هویت
اسلامی هستند. از نمودهای این آثار دوست دار قرآن بودن این است که
اصطلاحات موجود در قرآن را بکار بگیرند. در میان اصطلاحات دولت مجلس شورای
ملی را به کار میبرند و این اصطلاح توسط آموزه های قرآنی بهره برده است.
النهی افزود:یکی دیگر از ویژگی هایی که نشان میدهد مسلمانان اندونزی قرآن
را دوست دارند شیوه های آموزش قرآن کریم است. از زمان ورود اسلام به
اندونزی دانشمندان و قاریان سعی میکنند آموزش های را انجام دهند. نمود این
تلاش ها در مکتب خانه ها آغاز شد و بسیاری از شیوه های بکار گرفته شد.مثل
شیوه آموزش بغدادی که شیوه قدیمی است و امروزه کمتر مورد استفاده می گیرد.
تا کنون آموزه های قرآن در جامعه اندونزی مورد اعتماد است.
وی ادامه داد :در دهه گذشته نهضت خاصی در خصوص حفظ و قرایت قرآن انجام شد
که بسیاری از شیوه های جدید و آموزه های علمی و شیوه های جدید بکار برده
شد.سفیان افندی پژوهشگری است که شیوه های قرآن در اندونزی مورد بررسی قرار
میدهد و بیش از دویست و هشتاد شیوه به کار برده شده است.
نماینده اندونزی در این نشست گفت: از نشانه های دیگر مسلمانان اندونزی وجود
آموزشکده های قرآنی در اندونزی است.آموزش های قرآنی به ۱۹۰ هزار مرکز
قرآنی در جاکارتا میرسد.
وی از دیگر نشانه های مورد تاثیر مسلمانان اندونزی است وجود تالیفات و
تفسیرات علوم قرآنی به زبان های اندونزیایی نام برد، و گفت:شیخ محمد منداوی
کسی بود که کتاب مراحل تفسیر قرآن کریم که سال ۱۳۱۵هجری قمری به پایان
رساند که کتاب مرجعی محسوب میشود.