۳ فروردین ۱۴۰۳
بخش بین الملل؛

نشست‌ جایگاه قرآن در آفریقای معاصر برگزار شد

نشست‌ جایگاه قرآن در آفریقای معاصر برگزار شد
نشست‌ جایگاه قرآن در آفریقای معاصر با حضور شخصیت‌هایی از روسیه، تونس و الجزایر برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در ابتدای این‌ نشست خانم لیرا سلیمان -هنرمند قرآنی روسی- در‌ مورد هنر نقاشی خط توضیحاتی ارائه داد و اظهار کرد: بنده با دین اسلام آشنایی نداشتم و در‌ روسیه با یک‌ هنرمند ایرانی آشنا شدم.

وی ادامه داد: از زمانی که در چچن با این هنرمند آشنا شدم نسبت به ایران و دین اسلام آشنایی پیدا کردم. از آنجا به بعد کار خود را در حوزه خطاطی قرآن آغاز کردم و به سمت خطاطی قرآنی هدایت شدم و از این رو بسیار خوشحالم.

در بخش دیگری از این نشست عمر جمنی -خطاط تونسی- نیز به جنبش مردم در تونس برای دین اسلام اشاره کرد و افزود: در دانشگاه زیتون ‌تونس‌ جنبشی در بین دانشجویان به راه افتاد و کسانی که فارغ‌التحصیل شدند به جنبش خود ادامه دادند و جمعیت‌های زیادی هم از این جنبش حمایت کردند.

وی در مورد هنر خطاطی خود نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: خداوند توفیق داد تا من کتابت قرآن را شروع کنم. قاعدتا هر کاتبی که توفیق کتابت قرآن را پیدا می‌کند باید خدا را شاکر باشد.

این هنرمند تصریح کرد: هرکسی کتابت قرآن را انجام می‌دهد از سوی خدا شامل کراماتی می‌شود که کسی نمی‌بیند.

وی بیان کرد: توصیه می‌کنم هرکسی از خطاطی استعدادی دارد خود را از نوشتن قرآن محروم نکند. خوشبختانه از کتاب قرآن به زبان تونسی هم یک ماه دیگر در ایران رونمایی می‌شود.

در بخش پایانی این نشست بلال از الجزایر در مورد تاریخچه ورود صرآن به این کشور توضیحاتی را بیان کرد و گفت: نقش قرآن کریم در آزادی الجزایر بسیار پر رنگ بوده است، مردم و‌ به ویژه دانشجویان در این آزادای نقش پر رنگی داشتند که بیشتر این دانشجویان از فارغ الاتحصیلان در رشته‌های قرآنی بودند.

وی ادامه داد: در سال پنجم هجری قمری فتوحات اسلامی رخ داد و بلاخره با گسترش اسلام‌ مساجد در الجزایر ساخته شد. در قرن شانزدهم الجزایر تحت حمایت حکومت عثمانی قرار گرفت و پس از آن مردم الجزایر به بازده‌های مختلف تاریخی تحت لوای اسلام و‌ قرآن‌ بودند‌ و‌ مدارس قرآنی زیادی ساخته شد.

بلال ابراز کرد: مدرسه‌ای که در طول تاریخ توسط فرانسوی‌ها در دوران استعمار ساخته شد توسط مردم الجزایر پس از استعمار به مدرسه قرآنی‌ تبدیل شد. این‌نشان می‌دهد مردم‌الجزایر از گذشته به دین اسلام علاقه داشتند و وقتی فرانسوی‌ها سعی کردند بین هویت مردم الجزایر و دین مردم فاصله بیاندازد  مردم الجزایر زیر بار این موضوع نرفتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر جمعیت علمای دینی الجزایر تشکیل شده است و مکتب‌خانه‌های قرآنی زیادی احداث شده است‌ که کار آموزش قرآن ‌را برای کودکان در پیش گرفته‌اند. بلال خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مناطق کوچک الجزایر بیش از ۶۰مکتب‌خانه قرآنی وجود دارد که اساتید در‌ حال آموزش قرآن هستند. مسجد جامع الجزایر هم که اخیرا تاسیس شده است یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام است که رئیس جمهور ایران حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی هم در‌ سفر خود به الجزایر در آن نماز خواند.

وی یادآور شد: مدرسه عالی قرآنی نیز در الجزایر تاسیس شده است که از کشورهای مختلف برای تحصیل به این‌ مدرسه مراجعه می‌کنند. بلال در پایان سخن گفت: خوشبختانه مسابقات بین‌الملی قرآنی نیز در الجزایر برگزار می‌شود. این مسابقات در بخش تلاوت، حفظ، تجوید و در دو بخش آقایان و بانوان و همچنین بهش دانش‌آموزش برگزار می‌شود.

تعداد بازدید : ۱۱۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتيبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر