۴ فروردین ۱۴۰۳

بیانیه دومین نشست قرآنی تهران با محوریت نقش قرآن کریم در استحکام بخشیدن به هویت اسلامی

بیانیه دومین نشست قرآنی تهران با محوریت نقش قرآن کریم در استحکام بخشیدن به هویت اسلامی
بیانیه ی دومین نشست قرآنی تهران با محوریت نقش قرآن کریم در استحکام بخشیدن به هویت اسلامی با حضور برجسته نخبگان قرآنی از سراسر جهان اسلام امروز قرائت شد .

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی نمایشگاه های قرآنی جمهوری اسلامی ایران معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این همایش تخصصی که با همزمانی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرا گردید، یک روز به طول انجامید و به موضوعاتی همچون تبیین و تفسیر مفهوم هویت اسلامی در پرتو قرآن کریم، نقش قرآن در مقابله با بحران‌های هویتی و معرفتی معاصر و رویکردهای عملی برای بهره‌گیری از دستورالعمل‌های قرآنی در جهت مقاومت و وحدت جامعه اسلامی پرداخت.

در پایان این رویداد علمی، بیانیه‌ای توسط حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری قرائت شد که به شرح ذیل می باشد :

این نشست که همزمان با سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار گردید، فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و اندیشه در زمینه های مختلف قرآنی و بررسی راهکارهای ترویج و تبلیغ رسالات الله، تبیین مفهوم هویت اسلامی و تقویت امت واحده قرآنی با هدف هم افزایی ظرفیت های علمی، هنری، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و با محوریت دیپلماسی قرآنی بود. در این نشست، محورهای ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

 مفهوم هویت اسلامی از منظر قرآن کریم و بررسی مفهوم قرآنی مقاومت و تاثیر آن در انسجام دنیای اسلام.

توجه به نقش قرآن کریم به عنوان میراث مشترک جهان اسلام در تثبیت هویت اسلامی.

اهمیت رهنمودهای قرآن کریم برای برون رفت از چالش های معرفتی و هویتی مسلمانان در جهان اسلام.

بررسی راهکارهای قرآنی تقویت روحیه مقاومت در جهان اسلام. تاکید بر دیپلماسی قرآنی به عنوان اقدامی راهبردی و وحدت آفرین.

در پایان شرکت کنندگان در دومین نشست قرآنی تهران اعلام می دارند که: 

۱. قرآن کریم منشور هویت تمدنی و فرهنگی مسلمانان است، بنابراین شایسته است جهان اسلام بویژه جامعه نخبگان قرآنی تمام تلاش خویش را در بازشناسی عناصر اثربخش در تعمیق هویت قرآنی به مثابه تنها هویت هماهنگ با فطرت انسان انجام دهند و به وعده الهی «ان تنصرالله ینصرکم» ایمان داشته باشند.

۲. انسان معاصر با بحران های هویتی و معرفتی گوناگون روبروست و قرآن کریم به عنوان یگانه هادی و ناجی انسان می تواند به عنوان راهنمای انسان، نقش آفرین باشد و به او در رسیدن به بصیرت و هویت کمک کند «هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین» (آل عمران: ۱۳۸).

۳. وجود آینده ای روشن در سایه حکومت جهانی توحید و عدالت همان مؤلفه ای است که سبب پویا ماندن هویت جهان اسلام است. با توجه به این موضوع، جامعه نخبگان قرآنی، از همگان می خواهد امیدآفرینی در امت اسلامی را به عنوان کار ویژه در صدر فهرست ماموریتی خود قرار دهند. «استعینوا بالله واصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین» (الاعراف: ۱۲۸).

 4-فلسطین پاره تن امت اسلام و بخش غیر قابل انفکاک از هویت امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، بنابراین ما شرکت کنندگان در این نشست، همبستگی و همدردی خود را با مقتدران مظلوم غزه اعلام و انزجار شدید خود را از سال ها اشغالگری رژیم مجعول و جنایتکار کار صهیونیستی، مخصوصا حملات غیرانسانی وحشیانه اخیر به غزه اعلام داشته و از برادران و خواهران مسلمان خود می خواهیم تا تمام ظرفیت خود را برای توقف این حملات و حذف این غده سرطانی به صورت عاجل به کار گیرند. «اذن الذین یقاتلون باهم ظلموا و آن الله علی نصرهم لقدیر»

  ۵. ضروری است که مسلمانان با ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، هویت اسلامی را در بین نسل جوان، خانواده ها، نهادهای آموزشی و رسانه ها نهادینه کنند. «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا» (احزاب: ۳۹) 

۶. شرکت کنندگان در این نشست با تاکید بر ضرورت ادامه برگزاری این گونه نشست ها با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب برای تقویت اتحاد و روابط راهبردی در جوامع اسلامی پیشنهاد می کنند با تشکیل دبیرخانه دائم این نشست در ایران و اتاق فکر آن در کشورهای اسلامی، زمینه تداوم غنای بیشتر این گونه نشست ها فراهم گردد.

تعداد بازدید : ۱۷۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر