نشست شرح نامه ۳۱نهجالبلاغه با حضور الاسلام غلامرضا قاسمیان -رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس- در غرفه نهجالبلاغه کتاب حکومت سیویکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سیویکمین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در نشست شرح نامه ۳۱نهجالبلاغه که در غرفه نهجالبلاغه کتاب حکومت سیویکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد با اشاره به اینکه نامه ۳۱نهجالبلاغه موسوم به نامهای به یک جوان است، اظهار کرد: این نامه مهم و دارای چند نکته است، اول اینکه این نامه به امام حسن مجتبی(ع) در سال ۳۸ هجری قمری نوشته شده و امام مجتبی(ع) در آن زمان به معنای واقعی یک جوان محسوب نمیشوند ودارای سن ۳۵ سالگی و خانواده هستند. بنابراین توصیهها جوانانه محسوب نمیشود.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در فهم آیات قرآن و این نامه این است که امیرالمومنین(ع) از زاویه حکمرانی به این نامه پرداختند. بنابراین این نامه مربوط به ولایت است و آیات سوره نساء در آن بیان شده است.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس تاکید کرد: تاکید در این نامه هم ولایت یک مرد است، امیرالمومنین(ع) ولایت مرد به عنوان یک سلول اصلی را مطرح و به دنبال تسری آن است و به این خاطر بسیار این موضوع را میشکافد.
قاسمیان تصریح کرد: امام در این نامه تاکید دارند حکمرانی که میخواهد اقدامات حاد انجام دهد باید مشارههاب خوبی داشته باشد در غیر این صورت به ضعف میرود. به گفته وی، وقتی این خطبه را میخوانیم به این نکته پی میبریم که یک حکمران در حال نوشتن نامه به حکمران بعدی خود است.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس تاکید کرد: نکته دیگر در این نامه موضوع شفافیت است. امیرالمومنین بیان میکند اصل شفایفیت در مسئولیت است، یعنی معلوم باشد که هر جایگاهی چه مسئولی دارد، به این دلیل که مسئولیت بین افراد پاس داده نشود، از این رو باید هر دستگاهی مسئول خود را مشخص کند، چیزی که امروز در کشور ما یک مشکل اصلی است، برای نمونه وقتی آلودگی هوا رخ میدهد هیچ دستگاه یا مسئولی آن را گردن نمیگیرد.
قاسمیان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) شفافیت در بعد تفکیک مسئولیت را در این نامه مشخص میکند، تصریح کرد: امام در این نامه مساله انتقام نگرفتن را نیز در جایگاه ولایت تشریح میکند. یک بحثی است که به طور کلی امیرالمومنین(ع) میفرمایند «شر را به تاخیر بیاندازید». وی ابراز کرد: «ولی» حکم تنه درخت را دارد که ساقههای مختلف با تنوعهای زیاد را باید در خود نگه دارد و این تکثر وحدت به شمار میرود. اگر ساقتهای مختلف به این تنه بچسبد یک درخت باشکوه را میبینید.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس خاطرنشان کرد: نکته دیگر در این نامه این است که والی اگر میخواهد موفق باشد باید یک دسته نزدیک به خود را بسازد و با آنها کنشهای خود را جلو ببرد. این دسته امروزه با عنوان خواص یا نخبگان از آن یاد میشود که در سوره آل عمران با عنوان ربیون و حواریون از آنها یاد میشود. به طور کلی جریانسازیها توسط همین نخبگان و خواص جلو میرود.
قاسمیان با بیان اینکه یکی از بحثهای دیگر نامه ۳۱ نهجالبلاغه موضوع آخرت است، اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) معاد را بسیار در این نامه متذکر میشود. از منظر ایشان کسی که حکمران است باید نقطه معاد را مدنظر داشته باشد، در جنگ حکمرانی قرآن معاد را شاخص بیان میکند. اگر حکمرانی معاد را جدی بگیرد و بداند که در هر موردی باید پاسخگوی روز قیامت باشد آنوقت بسیاری از توئیتها را نمیزند و بسیاری از پروندهها را بیان نمیکند.
وی ادامه داد: وقتی یک خبر را پخش کنیم دیگر نمیتوانیم جلوی آن را گرفت پس یک حکمران باید مسئولیت حرفی که میزند را بداند. به هیمن منظور رهبر معظم انقلاب خیلی با احتیاط سخن میگویند. رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس اظهار کرد: موضوع دیگر در این نامه مصداق آیه «واعتصمو بحل الله» است، نگاه کنید اگر شما پیوند اجتماعی نداشته باشید هیچوقت نمیتوانید پیوند با ولی را برقرار کنید.
قاسمیان تاکید کرد: ابتدای کار پیامبر(ص) با موعظه و درگیر کردن قلوب شروع میشود نه استدلال. پس قرار نیست در مورد هر چیزی به استدلال پرداخت. وی افزود: ما در بحث پیوند اجتماعی باید حساس باشیم و همیشه به دنبال استدلال نگردیم، برای نمونه در مورد قیامت میتوان به راحتی صحبت کرد اما آنچه مهم است اینکه سخنور بتواند احساسات ژرف نفر مقابل را با مضمون سخن خود همراه کند. این استاد حوزه علمیه در پایان سخن گفت: الان منحرفین از طریق تمام ابزارهای هنری به راحتی آنچه خوب نیست را ترویج میکنند بدون اینکه استدلالی پشت فیلمها، موسیقیها و... باشد.