۸ فروردین ۱۴۰۳

آغازگر گرایش اجتماعی در شبه قاره هند چه کسی بود؟

آغازگر گرایش اجتماعی در شبه قاره هند چه کسی بود؟
در نشست فعالان قرآنی هندوستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به آغازگر تفسیر علمی و اجتماعی شبه قاره هند پرداختند.
به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست قرآنی با موضوع «سیر تطور و آسیب‌شناسی تفسیر قرآن در هندوستان» با حضور سیدمجتبی اختر رضوی و علی آقا صفری در غرفه کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل وابسته به مجمتع بین‌الملل حوزه در سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام رضوی به معرفی مفسرین شبه قاره هندوستان و کتب تفسیری آنان پرداخت. ایشان سر سید احمدخان را، آغازگر تفسیر علمی درشبه قاره هند در دوره متأخر دانست و از موارد ذیل به عنوان زمینه‌های پیدایش تفسیر علمی توسط سید احمد خان نام برد: 1. پیشرفت تمدن غرب در علوم و تکنولوژی های مدرن 2. انحطاط فکری و فرهنگی و عقب ماندگی علمی جامعه مسلمان شبه قاره 3. اشغال هندوستان توسط استعمارگران انگلیسی و آمیختگی فرهنگ هندی با فرهنگ انگلیسی 4. سفر سید احمد خان به کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان و مشاهده نزدیک پیشرفت صنعتی غرب 5. هوش و ذکاوت سید احمد خان 6. تبحر و مهارت وی در امر تألیف و نگارش و کثرت تألیفات وی در موضوعات مختلف در ادامه ایشان به معرفی دپتی نذیر احمد دهلوی (م1331هـ.ق/1912م) پرداخت و او را آغازگر گرایش اجتماعی در تفاسیر شبه قاره هند دانست. در انتهای نشست، این دانش‌آموخته رشته تفسیر و علوم قرآن به بیان امتیازات تفسیر علمی قرآن و برخی کاستی‌های این روش تفسیر پرداخت. تأکید برخردگرایی، رونق یافتن دانش تفسیر، دفاع از قرآن از ویژگی‌های این تفسیر و استفاده از فرضیات علمی [اثبات نشده] در تفسیر قرآن، تبدیل قرآن به یک کتاب علمی، تحمیل نظریات بر قرآن، تحریفات و تأویلات ناروا نیز از کاستی‌های این نوع تفسیر قرآن دانسته شد.
تعداد بازدید : ۲۷۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر