جعفری با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاهی درمورد نهجالبلاغه اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: متاسفانه کتاب نهجالبلاغه برای عموم به صورت عامهپسند موجود نیست. باید کارهای بسیار بیشتری در حوزه کودک و نوجوان و عامه مردم در حوزه نهجالبلاغه اتفاق بیافتد.
به گزارش ستاد خبری سیویکمین نمایشگاه قرآن کریم، سید مهدی جعفری پژوهشگر نهجالبلاغه در سلسله نشستهای تخصصی نهجالبلاغه که در نهجالبلاغه کتاب حکومت برگزار شد در مورد اینکه نهجالبلاغه چگونه به عنوان یک کتاب درسی تبدیل شده است، گفت: از آنجایی که نهجالبلاغه یک متن ادبی بوده است مردم از آن خیلی بهرهمند نشدند، البته شرحهایی به زبانهای مختلف از این کتاب نوشته شده است که ۵۰شرح آن موجود است.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به نهجالبلاغه توجه بیشتری شد و حتی بنیاد نهجالبلاغه تاسیس و بیش از ۷۰ترجمه درمورد این کتاب به چاپ رسید.
این پژوهشگر نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: این کتاب به عنوان یک کتاب درسی خیلی مورد توجه نبود تا اینکه پژوهششناسان به این نتیجه رسیدند نهجالبلاغه یک کتاب نیست بلکه یک دانشگاه است.
جعفری یادآور شد: امیرالمومنین دربرخور با مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معارفی نوشتنهای زیادی در کتاب نهجالبلاغه دارند.
وی افزود: از این جهت از سال ۱۳۸۳ ابتدا در دانشگده علوم قرآن و حدیث دوره کارشناسی ارشد نهجالبلاغه تاسیس شد و دانشجویان فراوانی در آن تحصیل کردند و حالا ظرفیتهای زیاد این کتاب دیده شده و در مقطع دکتری هم متقاضی دارد.
این پژوهشگر نهجالبلاغه تصریح کرد: متاسفانه کتاب نهجالبلاغه برای عموم به صورت عامهپسند موجود نیست. باید کارهای بسیار بیشتری در حوزه کودک و نوجوان و عامه مردم در حوزه نهجالبلاغه اتفاق بیافتد.
جعفری در پایان گفت: یکی از ظرفیتهای مهم نهجالبلاغه آفرینشهای هنری در این کتاب است که مورد غفلت واقع شده است.