25
نکته مهم از نظر دکتر مریم سلیمی که در زمان مواجهه و واکنش به حوادث خبری باید آنها را مدنظر قرار دهیم :
۱- در
واکنشهای خبری هیجان زده نشویم
۲- به
سرعت وارد فاز قضاوت نشویم
۳- از
هر خبر و واکنش خبری پازل و معما نسازیم
۴- هر
محتوای نوشتاری و تصویری را نشر و بازنشر ندهیم
۵- در
دام بازیهای خبری نیفتیم
۶- در
تله جذب کنندگان فالوور یا رسانه های زرد گرفتار نشویم
۷- هر
محتوایی را لایک نکنیم و هر کامنتی از خود در فضای مجازی به جای نگذاریم
۸- اسیر
شایعات و اخبار جعلی نشویم
۹-منابع
مختلف را مرتبط با خبر مربوطه چک کنیم و از منابع معتبر و موثق کسب خبر کنیم (با دقت
به نام نویسند یا خبرنگار، تاریخ تولید و انتشار و…)
۱۰-
هر خبر، تصویر، نظر، یادداشت، قضاوت، مقایسه و… را درست ندانیم
۱۱-
هر فرد مورد قضاوتی اعم از زنده و یا مرده خانواده دارد و این هجمه ها و قضاوتها و
شایعات موجبات رنجش شان را فراهم می کند
۱۲-
با مشارکتهای نسنجیده و غیردقیق در چرخه نشر و بازنشر ها، بر ابهامات و حواشی دامن
نزنیم
۱۳-
تا مطمئن نشده ایم مطلبی را نشر و بازنشر ندهیم
۱۴-
در خصوص اخبار و تصاویر خبری که احساسات یا تعصبات را تحریک می کنند حساستر باشیم
و محتاط تر عمل کنیم
۱۵-
در شرایط خاص یا بحرانی مراقب هشتگ هایمان باشیم هوشیارانه تر انتخاب داشته باشیم
۱۶-
در هر کمپین خبری یا واکنش خبری در جو و فضای روانی و احساسی مشارکت نکنیم
۱۷-
اجازه موج سواری خبری به صاحبان منافع در زمینهای بازی خود مانند رسانه های اجتماعی
مان و… ندهیم
۱۸
– در هر نظرسنجی در جوی روانی احساسی یا تعصبی شرکت نکنیم.
۱۹-
خود و واکنشهای رسانه ایمان پس از هر واقعه خبری که افکار عمومی را درگیر کرده را
ارزیابی کنیم.
۲۰-
در جمع آوری امضا در واکنش خبری در جوی روانی احساسی شرکت نکنیم
۲۱-
شهروندروزنامه نگار مسئولی باشیم (در صورت ایفای نقش)
۲۲سوادهای
رسانه ای، خبری، بصری، اطلاعاتی و دیجیتالی خود را بالا ببریم
۲۳-
آموزه ها، تجارب و سوادهای مرتبط با حوزه رسانه مان را به خانواده و اطرافیان نیز منتقل
کنیم
۲۴-
در صورت نیاز از افراد متخصص معتمد یاری بگیریم
۲۵-
اگر در جایگاه متخصص به ویژه رسانه ای و ارتباطی هستید مراقب ارزیابی ها، قضاوتها،
تجویزها، نسخه ها و پیشنهادهای خود باشید.
گردآوری
خبر:الهه اردلانی
بر
گرفته از : شفقنا رسانه