شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۹۸۹
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

10رویداد و تحول مهم در حوزه کار رسانه ای در سال 2021

10رویداد و تحول مهم در حوزه کار رسانه ای در سال 2021
(شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۰:۰۵

-در حالی که برخی از کارشناسان در باره آخرین تحولات مربوط به انقلاب اینترنتی صحبت می کنند، بسیاری نیز می کوشند تا تمرکز بر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا داشته باشند. با این حال به نظر می رسد که در سال 2021 با 10 رویداد و تحول مهم در حوزه کار رسانه ای روبرو هستیم که ذیلا بدان ها اشاره می شود:

  شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| سال 2020 با گسترش و شیوع جهانی ویروس کرونا یک سال خاص و پر خبری بود. زیرا ویروس کووید 19 تمامی جنبه های زندگی بشر را تحت الشعاع خود قرار داده و شاهد بحران های اقتصادی ریز و درشت در سراسر دنیا بودیم و رسانه ها نیز از این قاعده مستثنی و بی بهره نبودند.

در حالی که برخی از کارشناسان در باره آخرین تحولات مربوط به انقلاب اینترنتی صحبت می کنند، بسیاری نیز می کوشند تا تمرکز بر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا داشته باشند. با این حال به نظر می رسد که در سال 2021 با 10 رویداد و تحول مهم در حوزه کار رسانه ای روبرو هستیم که ذیلا بدان ها اشاره می شود:

1- کلیک کردن، پادشاهی است

اکثر رسانه ها در حال حاضر به صورت مجازی و آنلاین کار می کنند. از این رو ""کلیک کردن"" بسیار مهم است. به عبارت دیگر، کلیک کردن به نوعی پادشاهی کردن است چرا که خبری مهم به نظر می رسد که بیشترین کلیک ها و اشتراک گذاری ها را خورده باشد. آیا این به معنی گسترش ارتباطات نیست؟ براستی اما اکنون موفقیت یک روزنامه نگار و فعال رسانه ای چگونه اندازه گیری می شود؟!؟ ملاک اثربخشی و موفقیت و کارآمدی یک فعال رسانه ای چیست؟ پس اخبار و رویدادهای پر کلیک خیلی مهم هستند.

2- مصاحبه های از راه دور یک هنجار جدید است

رسانه ها همیشه به اشکال مختلف مصاحبه می کنند اما در شرایط کرونایی مصاحبه های از راه دور برای رسانه های تلویزیونی و آنلاین خیلی مهم شده است. فاصله گذاری های اجتماعی سبب شده تا مصاحبه های چهره به چهره کمتر شوند. بنابراین رسانه ها و متخصصان روابط عمومی، می بایست تمرکز خود را بر مصاحبه های از راه دور مجازی قرار دهند.

3- ارتباطات هنوز مهم است

  بخش خوب قصه سال 2020 این بود که کووید 19 برای اهالی رسانه و روزنامه نگاران خوراک های خوبی تهیه کرد و یک تجربه فوق العاده کاری بود. چرا که بسیاری از سازمان ها برای پوشش خبری و آموزش و اطلاع رسانی اخبار ویروس کرونا برای کارکنان خود و مخاطبان نیز ناچار شدند تا ارتباطات خود را با اهالی رسانه بیشتر کنند و این یک نکته مثبت بود تا نقش روابط‌عمومیها و ارتباط با رسانه پررنگ تر شود.

4- خبر مجانی نخواهد بود

  درست است که شما برای جستجوی هر مطلب دلخواه به گوگل مراجعه می کنید اما تولید محتوای آنها زحمت بسیاری برده و افراد زیادی برای آماده سازی آن انرژی و وقت گذاشته اند. رسانه های با نگاه سنتی سعی در روزمرگی و حرکت بر یک مدار مشخص کم هزینه دارند اما رسانه های پویا و خلاق و آینده نگر برای خبر و تولید خبر پول خرج می کنند و هزینه می دهند تا سرآمد و زنده باشند.

5- فعالیت‌های رادیویی زنده

 

جمعیت زیادی از مردم، وقت خود را در ماشین و اتوبوس و مترو می گذرانند. بنابراین فعالیت های رادیویی زنده با هدف اطلاع رسانی و آموزش عمومی در قالب بسته های کوتاه آموزشی و پادکست ها خیلی ضروری است. رادیو هنوز هم پر طرفدار است. تقویت رادیوهای محلی و منطقه ای بسیارتوصیه می شود.

6- سرنوشت اخبار

بیشتر مردم اخبار را از رسانه های اجتماعی و خبرنامه های الکترونیکی و پادکست ها دریافت می کنند. رسانه ای موفق است که اخبار دسته بندی شده سازمان یافته تری را به اطلاع مردم برساند. به اشتراک گذاری آنلاین و شفاف اخبار و رویدادها و توسعه روابط دوجانبه مخاطب و رسانه مهم تر از گذشته است.

7- کشمکش برای تعادل

  رسانه ها نسبت به دو دهه گذشته تفاوت ساختاری و کارکردی بسیاری را تجربه کرده اند. ظهور و بروز اینترنت و فضای مجازی و رسانه های اجتماعی رسانه ها را شخم زده است. رسانه ها برای بقا با کشمکش هایی روبرو هستند تا تعادل خود را در عرصه حرفه ای حفظ کرده و زمین نخورند.

8- صحرای بی آب و علف اخبار

 واضح است که رسانه ها نیازمند حمایت دولت و مقامات محلی و نهادهای مختلف هستند. در بعضی مناطق ضعف بنیه مالی و کادر حرفه ای رسانه ها سبب ایجاد بیابان ها و صحراهای بی آب و علف اخبار شده و شاهد زوال و مرگ رسانه ها بوده و هستیم. یکی از روندهای مهم در 2021 باید تمرکز بر تقویت نقش دولت ها و نهادهای محلی در حمایت بیشتر از رسانه ها باشد.

9- نفوذ رو به رشد تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی

 افراد تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی تعداد زیادی پیرو و دنبال کننده دارند. این افراد دائما با مخاطبان خود مرتبط بوده تا داستان ها، محصولات و ایده های خویش را با دیگران به اشتراک بگذارند. رسانه ها می توانند از نفوذ و تاثیر این افراد برای توسعه اهداف خود بهره بگیرند.

10 – فشرده سازی بیشتر

 وضعیت طوری شده که رسانه ها باید فشرده تر شوند. بدلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، رسانه ها باید به سمت ادغام و کوچک سازی حرکت کنند و چابک تر شوند. رسانه های با ساختمان های بسیار عریض و طویل و پراکنده، دیگر کارایی گذشته را نداشته و هزینه بر هستند.

 ترجمه و تنظیم از: فرحناز بازگیر - فعال حوزه رسانه و روابط عمومی

این مطلب یک ترجمه آزاد است از منبع زیر:

10 top media trends for 2021

By Michael Layne - Feb. 1, 2021

منبع https://www.publicrelationstoday.com/2020/article/trends/

گردآوری:الهه اردلانی

تعداد بازدید : ۵,۰۰۵
(شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۰:۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر