کارگاه « آشنایی اولیه با کاربردهای هوش مصنوعی در روزمرهی روزنامه نگاری» صبح روز دوشنبه 17 دی ماه با حضور جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، در این کارگاه آموزشی دکتر علی شاکر، پژوهشگر و مدرس حوزه رسانه با تأکید بر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در خبرنویسی، به تبیین ابزارهای هوش مصنوعی، نحوه استفاده و مسائل اخلاقی در حوزه روزنامهنگاری خودکار پرداخت.
در این جلسه دکتر علی شاکر، پژوهشگر و مدرس حوزه ارتباطات و رسانه با اشاره به تأثیرات و کاربردهای هوش مصنوعی در خبرنویسی گفت: هوش مصنوعی یک مدل زبانی بزرگ است که با اطلاعات موجود در اینترنت و بر مبنای دادههای موجود نتایجی را ارائه میدهد. در این رابطه خبرنگاران میتوانند از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت کار گزارشگری خود استفاده کرده و از قابلیتهای متنوع آن بهره ببرند.
وی افزود: در این حوزه خبرنگار میتواند با همان لحنی که با تحریریه سخن میگوید با همان لحن دادهها را وارد ماشین کند و از آن بخواهد بر اساس موضوع، خبری را بر اساس سبکهای موجود تهیه کرده و برای آن تیتر و لید بزند یا به پیشینه جریان بپردازد.
وی تأکید کرد: هوش مصنوعی ابزاری کارآمد برای کمک فکری به خبرنگاران است و میتواند راهی برای پردازش افکار و سرعت بخشیدن به عملی کردن آن باشد. در اینجا نقش خبرنگار صرفاً نوشتن خبر نیست بلکه خبرنگار ضمن صرفهجویی در وقت و با تمرکز و عمیقتر شدن در کار خود میتواند به تحلیل و تفسیر واقعیت پرداخته و زمان بیشتری را به مطالعه در حوزههای دیگر اختصاص دهد.
این پژوهشگر در ادامه به روش های تولید خبر در Google Gemini پرداخت و افزود: در این برنامه خبرنگار میتواند علاوه بر تولید خبر به خلاصهسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته و ویدیوهای یوتیوب را خلاصه و تحلیل کند. گرفتن گزارش از ایمیلهای شخصی نیز یکی دیگر از امکاناتی است که در این برنامه قرار داده شده است.
شاکر از Perplexity به عنوان یک موتور جست و جوی مبتنی بر متن نام برد که میتواند به خبرنگاران در انجام تحقیقات خود کمک کند.
وی اضافه کرد: مهمترین فایده این ابزار این است که بر مبنای جست و جوی وب منابع اطلاعاتی را در رابطه با موضوع شناسایی و جمعآوری میکند و نیازی نیست کاربر به گوگل رفته و یکی یکی وب سایتها را جست و جو کند. البته این امکان در Chatgpt نیز قرار دارد. در چت جی پی تی ما میتوانیم دوقلوهای خودمان را بسازیم یا با استفاده از دستیارهای چت به ساخت و تولید عکس، جمعآوری و خلاصهسازی اطلاعات در حوزههای مختلف کاری، نیوز میکر، مدل روزنامهنگاری صلح، سیاستهای رسانهای، ویراستاری کتاب، و ساخت ربات در جمعآوری و توزیع اخبار بپردازیم.
وی گفت: در دنیای آینده همه چیز به سمت رایگان شدن پیش میرود. به عنوان مثال هزینه استفاده از امکاناتی که از سوی شرکتOpen AI ارائه میشود روز به روز کمتر میشود و هنگام استفاده از آنها توکنهای کمتری میسوزد. از این رو میبینیم که شرکت مایکروسافت، مالک اصلی شرکت اُپن آی چگونه به جنگ گوگل رفته و در این زمینه با گوگل رقابت میکند. علاوه بر این، با سرعت یافتن تولید محتوا، ما به زودی شاهد شکلگیری شکل جدیدی از رسانهها تحت عنوان رسانههای جدید تک نفره در عرصه فضای مجازی خواهیم بود.
ای پژوهشگر در ادامه به خطرات ناشی از هوش مصنوعی پرداخت و افزود: شاید این امکانات بتواند ما را خوشحال کند اما به عنوان روزنامهنگار میتواند خطرناک هم باشد. زیرا مشخص نیست که این قدرت در دست چه کسی قرار خواهد گرفت. از این منظر هر قدر امکان دسترسی هوش مصنوعی به دادهها بهخصوص دادههای خصوصی بیشتر باشد، همان قدر نیز میتواند خطرناکتر باشد چون میتواند دادهها را دستکاری کرده و نظم موجود را به هم بریزد.
بنابراین با اینکه ما روزنامهنگاران بزرگی داریم، اما هر قدر هم که خوب بنویسند و یا خوب تفسیر کنند، چون مغز انسان محدود است نمیتواند در این زمان محدود حجم عظیمی از مطالب را یادگرفته و در خود ذخیره کند. در نتیجه وقتی یک دانشجو یا یک دانشآموز به این ابزار دسترسی داشته باشد میتواند تمام اطلاعات و تجربیات یک روزنامهنگار را در دستیار هوش مصتوعی خود جمعآوری کرده و دستیار را طوری تعریف کند که با لحن همان روزنامهنگار یا نویسنده مطلب بنویسد.
وی ضمن اشاره به یک نظرخواهی از گوگل در مورد این مسئله گفت: مهم نیست چه کسی این مطلب را مینویسد بلکه مهم کیفیت کار است و هوش مصنوعی نمیتواند به هوش عمومی یا سوپر هوش که ویژه انسان است برسد.