بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللهِ وَ یَخشَونَهُ وَ لا یَخشَونَ اَحَداً اِلّا اللّهَ وَ کَفی بِاللّهِ حَسیباً

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم «اهداف، سیاست‌ها، راهبردها، شعار»

نسخه مصوب شورای سیاست گذاری مورخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۶

مقدمه

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گسترده‌ترین فضای قرآنی در مجموع فعالیت‌های قرآنی کشور است؛ فضایی که به لحاظ تنوع در موضوعات و فعالیت‌های درونی و دامنه مخاطبان، خود در رتبه اول فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور قرار می‌گیرد. دامنه‌ای که در آن از عرضه محصولات و آثار مختلف قرآنی تا نمایش دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی در بخش‌های دولتی و مردمی و همچنین در برخی موارد نیز نمایش هنرمندانه آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی وجود داشته و در یک بازه زمانی نسبتا گسترده طیف وسیع و در عین حال مختلفی از علاقمندان به قرآن کریم را متوجه خود می‌سازد.
این فعالیت مهم در یک نگاه می‌تواند یک اقدام موردی و زمان دار و مستقل تعریف می‌شود و در نگاهی دیگر می‌تواند همچون جشنواره‌ای تاثیرگذار، در طول سال سایر فعالیت‌های قرآنی کشور را متاثر از خویش سازد. بدین معنا که اگر نمایشگاه قرآن قله عرضه و ارائه آخرین و برترین محصولات و آثار و رویدادهای قرآنی باشد، به طور طبیعی فعالیت‌های جاری قرآنی کشور را به سمت افزایش کیفی و کمی برای انتخاب شدن و حضور در نمایشگاه قرار دهد. مانند سایر جشنواره‌ها و فستیوال‌های معتبر جهانی که خود جریان ساز تولید آثار مورد نظرشان در جهت سیاست‌ها و گرایش‌های موردنظرشان هستند. از این رو، نمایشگاه قرآن کریم در هر سال، نقطه اوج فعالیت‌های یکساله منتهی به خود بوده و محل عرضه بهترین‌ها و جذاب‌ترین هاست.
در عین حال نمایشگاه قرآن کریم بدون بهره کافی از جذابیت‌های بصری و نوآوری‌های مفهومی و اجرایی، به تدریج از کانون توجه مخاطبان و نقش محوری خود خارج خواهد شد و به همین دلیل است که روزآمد بودن و توجه ویژه به جذابیت و اصل مهم اثرگذاری، مهمترین مولفه موفقیت در نمایشگاه قرآن است. به عبارت دیگر، نمایشگاه قرآن کریم باید محلی برای اثرگذاری انگیزشی در فضای عمومی جامعه برای علاقه و انس بیشتر مردم با قرآن کریم باشد و بازدیدکنندگان آن، اثر این کارکرد را در خویش احساس کنند. همچنین روند روبه رشد نمایشگاه در زمینه جذابیت و اثرگذاری و افزایش سالانه سطح کیفی نمایشگاه برای کارشناسان و اهل فن نیز مشهود و ملموس باشد.
تحقق این مهم، نیاز به تغییرات مثبت در شکل فعلی برگزاری نمایشگاه اعم از هدف گذاری‌ها، بخش‌بندی‌ها و روش‌های اجرایی است که این نیز خود نیازمند طرحی جامع و قابل اجراست. اکنون و با سپری شدن ربع قرن از حیات نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در اولین دوره این رویداد که در دولت دوازدهم برگزار می‌شود، حرکت ایجاد تحول در نمایشگاه با برنامه‌ریزی دقیق‌تری دنبال شده و انشاءالله شاهد افزایش اثربخشی و کارآمدی این رویداد مهم قرآنی در کشور خواهیم بود.

اهداف نمایشگاه

۱- تعمیم و ارتقاء باورهای قرآنی در جامعه
۲- توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت
۳- جهت‌‌دهی به جریان تولید آثار و محصولات قرآن و عترت
۴- گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان

سیاست‌های اجرائی

۱- توجه به منویات قرآنی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) به‌ویژه به ترویج سبک زندگی اسلامی
۲- تأکید بر ضرورت ترویج قرآن در فضای خانواده و آثار معنوی، تربیتی و اخلاقی آن
۳- جلب مشارکت حداکثری از بخش خصوصی، نخبگان و فعالان قرآن و عترت در سطح ملی و بین‌المللی
۴- توجه به استفاده ویژه از فضای مجازی و رسانه‌های نوین
۵- توجه ویژه به عنصر هنر در تبیین و انتقال آموزه‌های قرآن و عترت (ع)
۶- اولویت‌بخشی به مخاطبان کودک و نوجوان
۷- توجه به محوریت قرآن و عترت در جهت وحدت امت اسلامی
۸- اهتمام ویژه به اقتصاد فرهنگ در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خوداتکائی نهادها و فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد

راهبردها

۱- آگاهی بخشی مؤثر و ارتقای بینش مخاطبان نسیت به کارآئی و اثربخشی قرآن و سیره اهل بیت (ع) در زندگی فردی و اجتماعی
۲- افزایش انگیزه و اشتیاق برای انس و ارتباط بیشتر با قرآن کریم در مخاطبان
۳- پاسخگوئی به سؤالات اساسی و شبهات مطرح در حوزه قرآن کریم و اهل بیت (ع)
۴- فرهنگ‌سازی توسعه مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی
۵- بسترسازی و حمایت از تولید و عرضه آثار و محصولات ممتاز و اثر گذار قرآنی
۶- نمایش آخرین دستاوردها ، توانمندی‌های و ظرفیت‌های قرآنی کشور در فعالیت‌های قرآنی و معرفی و تقدیر فعالیت‌های شاخص
۷- ایجاد فضای مناسب برای حضور نخبگان و فعالان ممتاز قرآن و عترت کشورهای اسلامی و تعامل میان اندیشمندان و فعالان قرآنی داخل و خارج از کشور
۸- توسعه دیپلماسی فرهنگی با ملل مسلمان حول محور قرآن کریم و انجام فعالیت‌های مشترک




شعار نمایشگاه

قرآن؛ چلچراغ هدایت


الزامات اجرائی در نمایشگاه بیست و ششم

  1. ملاک حضور و ارائه در نمایشگاه بر اساس طرح و ایده قرآن ارائه شده بوده و بر خلاف روال سال‌های گذشته، نهادها، مراکز و مؤسسات قرآنی، به صرف ماهیت و فعالیت‌ در حوزه قرآن و عترت کشور، برای حضور در نمایشگاه دعوت نخواهند شد. بر این اساس، ستاد برگزاری نمایشگاه فراخوان‌های عمومی را اعلام و از آن طریق نسبت به دریافت طرح‌ها، ایده‌ها و پیشنهادات قرآنی نوآورانه و خلاقانه که قابلیت اجرا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دارا هستند اقدام و از ایده‌ها و طرح‌ها جذاب و اثرگذار برای حضور و ارائه در نمایشگاه دعوت خواهد کرد. مجموعه برنامه‌های دریافتی در ۲ سرفصل «طرح‌های نوآورانه موضوعی قرآنی» و «برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص و ویژه در کشور» مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
  2. در بررسی طرح‌ها و ایده‌های جدید برای نمایشگاه، جهت‌گیری طرح در جهت تحقق اهداف، قرار گرفتن ذیل یکی از راهبردها و همچنین رعایت سیاست‌های نمایشگاه به صورت حداکثری لحاظ می‌شود.
  3. ستاد برگزاری نمایشگاه اولویت‌های موضوعی مورد نظر خود را منطبق بر شعار نمایشگاه، شعار سال و همچنین راهبردهای نمایشگاه اعلام و طرح‌های ارائه شده در این حوزه، از اولویت در اختصاص فضا و حمایت برای اجرا در نمایشگاه برخوردار می‌باشند.
  4. ستاد اجرائی نمایشگاه با فراخوان عمومی نسبت به دریافت انتظارات مخاطبان از نمایشگاه قرآن کریم و پیشنهادات تغییر و تحول در این رویداد بزرگ قرآن اقدام و ضمن راه‌اندازی باشگاه مخاطبان و ثبت و تحلیل همه نظرات و پیشنهادات، اقدام‌های لازم برای مشارکت هر چه بیشتر قرآن دوستان در ارائه نظرات و ایده‌ها مانند اعطای امتیاز و بسته‌های تشویقی انجام خواهد داد.
  5. به منظور جلب حداکثری مشارکت مردم در بخش‌های مختلف نمایشگاه، فهرستی از اقدامات قابل تعریف با مشارکت مردم در نمایشگاه تهیه و با تبلیغات مناسب و فراگیر اعلام عمومی خواهد شد. موضوعاتی مانند مشارکت مردم در تعویض مصاحف قدیمی و تعویض آنها، مشارکت در پذیرائی افطار بازدیدکنندگان و موضوعاتی از این دست در این گروه قابل تعریف می‌باشد.
  6. کمیته‌های ستاد نمایشگاه در ۳ گروه زیر دسته‌بندی و ایجاد می‌شوند؛
    یک: کمیته های امور اجرائی نمایشگاه (مالی، پشتیبانی و ...)
    دو: کمیته‌هایی که اجرا و تحقق راهبردهای نمایشگاه را بر عهده داشته و ذیل آنها یک یا چند بخش تعریف می‌شوند که شامل چهار کمیته «آموزش‌های قرآنی»، «پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی»، «محصولات و آثار ترویجی قرآنی» و «کمیته امور بین‌الملل» می‌باشند.
    سه: کمیته‌هایی که تحقق سیاست‌های نمایشگاه را در همه فضا و عرصه نمایشگاه بر عهده داشته و لزوماً بخش مستقلی ذیل این کمیته‌ها تعریف نخواهد شد. مانند «کمیته هنر»، «کمیته کودک»، «کمیته فناوری‌های نوین» و ....
کمیته‌های گروه اول با پیشنهاد معاون اجرائی نمایشگاه و تأیید رئیس نمایشگاه تعیین می‌شوند. تغییر در تعداد یا عناوین کمیته‌های گروه دوم با پیشنهاد ستاد اجرائی نمایشگاه و تأیدد رئیس نمایشگاه و تعیین تعداد و حوزه فعالیتی کمیته‌های گروه سوم در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه می‌باشد.