نظام‌نامه

باسمه تعالی

نظام‌نامه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

به لطف الهی و با تلاش مدیران و کارشناسان دوره‌های گوناگون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سالیان گذشته، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور شناخته شده و جایگاه ممتازی در فعالیت‌های فرهنگی و دینی به‌دست آورده است. اکنون وارثان این سرمایهٔ ارزشمند، مسئولیتی سنگین بر دوش دارند تا ضمن بهره‌گیری از تجارب و دستاوردهای قبلی، گام‌هایی جدید را برای ارتقای نمایشگاه و ایجاد تحول در بخش‌های گوناگون آن بردارند و زمینهٔ بهره‌برداری بهتر و بیشتر از این فرصت را در دوره‌های آینده فراهم آورند.
بر این اساس و به‌منظور مدیریت نظام‌مند بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، این سند از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تدوین و ابلاغ می‌شود تا تمامی فرایندهای برنامه‌ریزی و اجرایی این دوره بر مبنای آن انجام پذیرد. در این نظام‌نامه علاوه بر سیاست‌های کلان حاکم بر تمامی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی کشور (همچون توجه به منویات قرآنی امام راحل و مقام معظم رهبری، تأکید بر جنبه‌های مشترک و وحدت‌آفرین آموزه‌های قرآن و عترت، اهتمام نسبت به کودکان و نوجوانان و نسل آینده‌ساز، توجه به اهمیت و تأثیرگذاری فضای مجازی و رسانه‌های نوین و بهره‌گیری از هنر و جذابیت‌های آن)، اهداف و سیاست‌های نمایشگاه بیست و هفتم به‌صورت ویژه اعلام می‌گردد.

هدف برگزاری نمایشگاه:

ـ تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت و انس با آن در سطح جامعه.

سیاست‌ها:

۱ـ زمینه‌سازی برای تعامل، انسجام، هم‌افزایی و افزایش انگیزهٔ مراکز و فعالان عرصه‌های مرتبط با قرآن و عترت در داخل و خارج کشور؛
۲ـ زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر اقشار گوناگون جامعه با ظرفیت‌ها، فعالان، مراکز و محصولات قرآنی داخل و خارج کشور؛
۳ـ افزایش سهم اقلام مذهبی در سبد هزینهٔ‌خانواده‌ها و رونق بخشیدن به بازار محصولات قرآنی؛
۴ ـ جهت‌دهی به جریان تولید آثار و محصولات مرتبط با قرآن و عترت؛
۵ـ تقویت جنبه‌های مردمی نمایشگاه و جلب مشارکت حداکثری مؤسسات و فعالان قرآنی؛
۶ـ تلاش در جهت هماهنگ شدن برنامه‌های جاری قرآنی کشور با اهداف نمایشگاه و پایان یافتن آنها هم‌زمان با نمایشگاه؛
۷ـ ایجاد هسته پژوهشی برای خارج کردن بازهٔ فعالیت و تأثیرگذاری نمایشگاه از محدودهٔ ایام برگزاری؛
۸ـ بهره‌گیری حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور الکترونیکی‌سازی فرایندها و تعامل بیشتر با مخاطبان؛
۹ـ اولویت بخشیدن به فعالیت‌ها و برنامه‌های تعاملی و مورد نیاز جامعه؛

اقدامات اجرایی

به‌منظور دست‌یابی به اهداف تعریف‌شده برای نمایشگاه و اجرایی شدن سیاست‌های حاکم بر آن، لازم است اقداماتی کلان و روش‌هایی کارآمد در پیش گرفته شود که به برخی از مهم‌ترین آن اشاره می‌شود:
۱ـ فراخوان آثار و محصولات مرتبط با قرآن و عترت در زمینه‌های گوناگون علمی،‌پژوهشی، هنری، رسانه‌ای و ... در قالب مسابقات و جشنواره‌ّ‌هایی الکترونیکی و تقدیر و نمایش بهترین آنها در نمایشگاه؛
۲ـ فراخوان طرح‌ها و ایده‌های نو از مؤسسات و فعالان قرآنی و حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های جدید و کاربردی برای حضور مؤثر در نمایشگاه؛
۳ـ مذاکره با مسئولان قرآنی کشور برای هماهنگ شدن برنامه‌های آنها با اهداف نمایشگاه (مانند مسابقات بین‌المللی قرآن، آزمون سراسری قرآن، آزمون کارکنان دولت، مسابقات مدارس و دانشگاه‌ها، برنامه‌های صدا و سیما و ...)
۴ـ دعوت از نمایندگان فرهنگی کشورهای اسلامی به‌منظور حضور مراکز، هنرمندان و فعالان قرآنی این کشورها در نمایشگاه؛
۵ـ مذاکره و هماهنگی با مدیران ارشد صنایع، سازمان‌های بزرگ فرهنگی و هنری و شرکت‌های بزرگ خدماتی برای مشارکت در نمایشگاه و حمایت از طرح‌های قرآنی؛
۶ـ برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای فراهم شدن زمینه پذیرایی از روزه‌داران و امکان ارائه خدمات افطاری به خانواده‌ها با کمترین هزینه؛
۷ـ برنامه‌ریزی برای طراحی و فضاسازی پیوسته و هدفمند بخش‌ها و مسیر بازدید نمایشگاه.

شعار نمایشگاه

قرآن،معنای زندگی