English فارسی العربیه

مشاور برنامه ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن: نمایشگاه قرآن امسال با کاهش ۱۵ درصدی هزینه ها همراه بود

آیین پایانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه شنبه چهارم خرداد در مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در این مراسم محمدمهدی‌ عزیززاده، مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گزارشی از برپایی این دوره از نمایشگاه ارائه کرد و گفت: هدف گذاری مشخص برای برپایی نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شد و آن ایجاد فضایی برای انس و بهره‌گیری بیشتر برای مخاطبان بود. تبدیل شدن نمایشگاه به یک نهاد تاثیرگذار در فعالیت‌های قرآنی کشور به نحوی که نمایشگاه قله فعالیت‌های قرآنی کشور باشد مدنظر بود و به این منظور پیش‌بینی شده است یک گروه و هسته پژوهشی پس از پایان نمایشگاه بیست و هفتم در این زمینه فعالیت کند. تبدیل شدن نمایشگاه به یک اقدام جریان ساز در سطح کشور و نیز مردمی شدن نمایشگاه از دیگر اهداف مهم ما است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق این اهداف، گفت: ملی شدن نمایشگاه قرآن با مشارکت همه اجزای قرآنی کشور و اعلام فراخوان گسترده که هر صاحب سبک و ایده‌ای امکان عرضه آن در نمایشگاه قرآن‌ را داشته باشد از جمله این اقدامات بود.

عزیززاده با بیان اینکه ۱۴۱ طرح حائز شرایط لازم برای حضور در نمایشگاه بودند، افزود: ۲۴ جلسه طولانی با صرف ۱۴۸ ساعت زمان برای بررسی این طرح‌ها برگزار شد که از این تعداد ۵۷ طرح در حوزه مؤسسات و نهادهای مردمی بود.

وی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی امسال با ۳۵۱ نفر نیرو در راستای چابک سازی نیروها، در اداره نمایشگاه فعالیت داشتند. همچنین در این دوره ۸۷ نهاد ‌و موسسه، ۲۱ نهاد غیردولتی، ۱۸ نهاد دولتی، ۱۸ نهاد دانشگاهی، ۱۶ نهاد حوزوی و ۱۴ نهاد استانی حضور داشتند. همچنین امسال شاهد حضور بخش بین‌الملل نمایشگاه برای اولین بار در صحن اصلی مصلای حضرت امام خمینی(ره) بودیم.

عزیززاده گفت: در این دوره از برپایی نمایشگاه، کارگاه ها محدود شدند و برگزاری ۳۷ نشست و کارگاه تخصصی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در کارنامه این دوره ثبت شد. ۱۷ هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه امسال حضور داشتند و رکورد فروش کتاب‌های دینی در نمایشگاه بیست و هفتم شکسته شد و بیش از ۲۵ میلیارد تومان میزان فروش این بخش بود.

وی افزود: باشگاه همراهان نمایشگاه که پل ارتباط نمایشگاه و مخاطبان است، در سال گذشته توانست حدود ۱۷ هزار عضو و امسال بیش از ۶۹ هزار عضو را جذب کرد.

به گفته عزیززاده، امسال با مشارکت شهرداری تهران بسته‌های افطاری سالم به نمایشگاه بازگشت.

وی ‌با اشاره به رویکردهای این دوره از نمایشگاه بیان کرد: ساختارهای نمایشگاه در دوره بیست و هفتم بازبینی جدی شدند و برخی بخش‌ها تخصصی‌تر تفکیک شدند. همچنین بخش‌های فروشگاهی تخصصی‌تر حاضر شدند و صرفه جویی‌های بسیاری در هزینه‌های نمایشگاه را در این دوره شاهد بودیم. نمایشگاه قرآن امسال بیش از ۱۵ درصد کاهش هزینه داشت.

به گفته مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛ در این دوره به کارکرد معرفتی نمایشگاه توجه ویژه‌ای شد و گروه های برنامه ریزی نمایشگاه الزام جدی داشتند که توجه به سبک زندگی قرآن را در دستور کار‌ خود قرار دهند.