English فارسی العربیه

نظام نامه نمایشگاه بیست و هشتم

نظام‌نامه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

قرآن کریم به‌عنوان ثقل اکبر و یادگار جاویدان پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه و آله) در کنار عترت پاک آن حضرت، نسخه شفابخش دردهای معنوی و اخلاقی جامعه و محور اصلی هر حرکت و اقدام مؤثر فرهنگی و تربیتی برای نزدیک شدن به جامعه‌ای اسلامی و ایمانی است. بر همین مبنا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توفیق و افتخار را داشته است که در طول سه دهه گذشته با برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گامی در مسیر ترویج فرهنگ قرآنی بردارد و این رویداد فرهنگی را به بزرگ‌ترین اجتماع فعالان قرآنی و فرصتی برای عرضه آخرین دستاوردها و محصولات حوزه‌های گوناگون مرتبط با قرآن و عترت در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کند.

زمینه‌سازی برای معارفه و هم‌افزایی مراکز و فعالان عرصه‌های گوناگون قرآنی، ایجاد ارتباط میان عموم جامعه با سازمان‌ها و نهادهای دینی، ایجاد بازاری بزرگ برای محصولات فرهنگی و هنری حوزه دین، تقویت پشتوانه‌های مالی و محتوایی کالاهای مذهبی، ارتقای فرهنگ قرآنی در میان اقشار گوناگون جامعه، برداشتن گام‌هایی در مسیر همگانی ساختن آموزه‌های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های فراوان تخصصی و تولید آثار متنوع و جذاب هنری از جمله دستاوردهای این نمایشگاه در دوره‌های گذشته بوده است.

اکنون پس از برگزاری بیست و هفت دوره لازم است ضمن بهره‌گیری از دستاوردها و تجارب گذشته، برنامه‌ریزی و تلاشی منسجم برای ارتقای این نمایشگاه و بهره‌گیری بهتر و بیشتر از این فرصت انجام پذیرد. بر این اساس و به‌منظور مدیریت نظام‌مند بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، این سند از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تصویب و ابلاغ می‌شود تا تمامی فرایندهای برنامه‌ریزی و اجرایی این دوره بر مبنای آن انجام پذیرد.

اهداف

1ـ  تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت؛

2ـ زمینه‌سازی برای نوآوری‌ محصولات جدید قرآنی و حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر قرآنی؛

۳ـ زمینه‌سازی برای تعامل، هم‌افزایی و افزایش انگیزهٔ مراکز و فعالان عرصه‌های مرتبط با قرآن و عترت در داخل و خارج کشور؛

۴ـ زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر اقشار گوناگون جامعه با ظرفیت‌ها، فعالان، مراکز و محصولات قرآنی داخل و خارج کشور؛

سیاست‌های ویژه این دوره:

اصول حاکم بر برنامه‌های این دوره از نمایشگاه به این شرح خواهد بود:

۱ـ تکریم مخاطبان و خدمات‌محور بودن نمایشگاه؛

۲ـ ارتقای سطح کیفی برنامه‌ها؛

۳ـ نوآوری بیشتر و تغییر قالب‌های مرسوم؛

۴ـ زمینه‌سازی برای رونق بیشتر تولید و عرضه آثار و محصولات دینی؛

۵ـ حذف حمایت‌های مالی از سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی بابت حضور در نمایشگاه؛

۶ـ بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های فضای مجازی و فرایندهای الکترونیکی؛

۷ـ بهره‌گیری از روش‌های جدید تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌منظور مشارکت بیشتر اقشار گوناگون مردم؛

۸ـ صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حرکت به‌سوی خودکفایی؛

۹ـ طراحی و فضاسازی یک‌پارچه و هدفمند بخش‌ها و مسیرها؛

۱۰ـ گسترش حوزه اثرگذاری نمایشگاه در استان‌ها و شهرستان‌ها.

اقدامات اجرایی

به‌منظور دست‌یابی به اهداف تعریف‌شده برای نمایشگاه و اجرایی شدن سیاست‌های حاکم بر آن، لازم است اقداماتی کلان و روش‌هایی کارآمد در پیش گرفته شود که به برخی از مهم‌ترین آن اشاره می‌شود:

۱ـ عرضه روش‌ها و محصولات نوین آموزش قرآن کریم در زمینه‌های گوناگون؛

۲ـ عرضه آثار و پژوهش‌های جدید حوزه قرآن کریم و عترت طاهره (علیهم‌السلام)؛

۳ـ عرضه محصولات فاخر فرهنگی و هنری حوزه قرآن و عترت؛

۴ـ حضور مراکز، هنرمندان و فعالان قرآنی کشورهای اسلامی در نمایشگاه و عرضه آثار آنها؛

۵ـ جلب مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در برگزاری نمایشگاه؛

۶ـ ایجاد زیرساخت فروش محصولات در نمایشگاه‌های استانی و جشن‌های رمضان شهرستان‌ها؛

۷ـ سفارش طرح‌های شاخص معرفت‌افزایی منطبق با اهداف نمایشگاه؛

۸ـ حمایت از مؤسسات، هنرمندان و فعالان قرآنی؛

۹ـ بزرگداشت ماه مبارک رمضان و ایجاد محیط و تجربه‌ای معنوی و قرآنی برای خانواده‌ها و اقشار گوناگون جامعه.